Principe van overload

Het principe van overload na training!

Door te trainen wordt het lichaam belast. Tijdens de training wordt het lichaam afgebroken. Na de training, tijdens het herstel, wordt het lichaam weer opgebouwd. Echter het niveau van de training komt hoger te liggen dan voor de training, het principe van overload.

Het unieke van het menselijke lichaam is dat het zich aanpast aan de eisen uit de omgeving. Training (overload) zorgt voor een afbraak van lichaamssystemen. Weefsels, organen en enzymsystemen worden belast en afgebroken door training. Het herstel na de training zorgt ervoor dat het lichaam zich gaat aanpassen aan die externe belasting (training) op het lichaam. Door een training waarin de lichaamssystemen zwaar belast worden, gaat het lichaam hierop reageren. De omgeving eist betere lichaamssystemen om de zware belasting op te kunnen vangen. Het lichaam gaat de systemen dusdanig herstellen dat ze beter worden dan voor de zware belasting (een verhoging van de homeostase). Dus het lichaam is in een bepaald systeem verbeterd.

Belangrijk: De overload op het lichaam moet duidelijk hoger liggen dan de dagelijkse belasting.

Een voorbeeld:

Door krachttraining vindt er spierafbraak plaats. Een sporter doet een squat oefening met 40kg. Dit heeft afbraak van de spieren in de benen (onderste extremiteiten) tot gevolg. Het lichaam gaat de desbetreffende spieren dusdanig herstellen dat ze makkelijker die 40kg aankunnen. Er vindt spieropbouw (hypertrofie) plaats, waardoor de maximale kracht van die spieren groter wordt.

Ben je op zoek naar een persoonlijk trainingsschema om effectief en doelgericht te kunnen trainen? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsschema’s.