Triceps: Dip press

Uitvoering Dip press

De dip press is een oefening waar de triceps worden getraind. Deze oefening is belangrijk om een spiergroep apart te trainen. Maar om in het dagelijks leven profijt te hebben, moeten onder andere borstspier oefeningen gedaan worden om de spier functioneel te laten werken.

Voor meer informatie klik op de button.


Bekijk hier een overzicht van de fitnessapparaten geschikt voor de Tricpes: Dip press:

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>



Algemene informatie Dip press

De triceps bestaan uit 3 verschillende deelspieren.

  • m. Triceps brachii (caput laterale)
  • m. Triceps brachii (caput longum)
  • m. Triceps brachii (caput mediale)

Door triceps oefeningen op verschillende manieren uit te voeren, door bijvoorbeeld de onderarm te draaien, wordt het accent verschillend op de 3 deelspieren gelegd.

Naast de triceps worden ook de onderarmspieren verbeterd.

Wil je echt resultaat bereiken door op een technisch verantwoorde manier doelgericht te trainen? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Fitness Benodigdheden Triceps: dip press

Om bepaalde oefeningen uit te kunnen voeren is fitnessapparatuur essentieel. Voor andere fitnessoefeningen heb je niet per se hulpmiddelen nodig. Hieronder vind je de essentiële en optionele benodigdheden voor de triceps dip press.

Essentieel
Buikspierbank
De buikspierbank is ideaal als ondersteuning voor de handen. Ook de hoogte van de bank is goed, je zakt niet met de billen tot de grond. Naast het trainen van de buikspieren is de buikspier bank ook goed voor de tripeps: dip press.
Meer info Ga naar Buikspierbank aanbiedingen
Additioneel
Exercise ball
De exercise ball kan gebruikt als ondersteuning van de handen. De handen plaats je op de zijkant van de bal. Hierna zak je met het lichaam naar beneden. Een lastige oefening, waarbij heel veel gevraagd wordt van de coördinatie. Uitvoering: Plaats je handen op de bal. Verder zie standaard uitvoering
Meer info Ga naar Excercise Ball aanbiedingen
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Technische uitvoering Triceps dumbell

Om een triceps: dip press op een effectieve en verantwoorde manier uit te voeren is de technische uitvoering van de fitnessoefening van groot belang. Voor armspiertraining is het volgende belangrijk:

Uitvoering van de triceps: dip press in stappen

1. Plaats de handen op de bank: Zet de handen op de zijkant van de bank, met de handpalm op de bank en de vingers over de rand.
2. Benen gestrekt, hakken op grond: Nadat je de handen hebt geplaatst, zet je de hakken op de grond zodat de benen gestrekt zijn.
3. Ellebogen licht gebogen:
De start van de oefening is met de ellebogen licht gebogen.
4. Inzakken van het lichaam: De billen en benen gaan richting de grond. Dit komt doordat je de ellebogen buigt.
5. Ellebooghoek 90graden: De ellebooghoek maximaal 90graden om het moment dat je naar beneden gaat.

Belangrijk: Bij een goede uitvoering van de triceps dip press is het resultaat van de fitnessoefening zeer groot, bij een verkeerde uitvoering doet de oefening meer kwaad dan goed!!

Wat moet je voelen tijdens de dip press?

Bij de dip press moet je de armspieren voelen. De ‘kippenvleugeltjes’ zal je voornamelijk voelen tijdens deze oefening. Daarnaast worden ook de onderarmspieren aangespannen om de oefening goed uit te voeren.
Dus op de volgende punten moet je het voelen bij de dip press:

  • De triceps (‘kippenvleugeltjes’)
  • De onderarmspieren

Wat moet je niet voelen tijdens de dip press?

Als je op de volgende plekken in het lichaam de pijn voelt dan voer je de triceps dumbell niet goed uit.

  • De ellebogen
  • De schouders
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Varianten van de triceps: dip press

Hieronder vindt je armspieroefeningen die gerelateerd zijn aan de triceps dip press, de variant van de triceps dip press heeft niet perse de ontwikkeling van de spierballen tot gevolg. Het is een oefening voor de armspieren.

Opdrukken op bal

Bij het opdrukken op de bal train je naast de triceps ook de borstspieren en schouderspieren. Daarnaast zorgt de bal, een instabiele ondergrond, voor extra stabiliteit en coördinatie tijdens de oefening.

Benodigdheden
Exercise ball
De exercise ball zorgt voor een extra dimensie tijdens het opdrukken en het versterken van de triceps. Zowel kracht als stabiliteit wordt versterkt in de armspieren, triceps, borstspieren en schouderspieren.
Meer info Ga naar Excercise Ball aanbiedingen
Uitvoering
1. Plaats de handen op de bal: In plaats van de handen op de grond, plaats je ze nu op de zijkant van de bal.
2. Lichaam gestrekt: Plaats de tenen op de grond, zodat de schouders, rug, knieën en enkels in 1 lijn staan.
3. Doorzakken door de armen: Vanuit de beginhouding zak je door de ellebogen, zodat de borst naar de bal wordt gebracht.
Verwachtingen
Zie standaard verwachtingen opdrukken.
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Wat kan ik allemaal verwachten bij de Dip press?

Je voert een bepaalde fitnessoefening uit omdat je hiermee een doel wil bereiken. Het is belangrijk om te weten wat je kan verwachten bij de dip press en aan welke doelstellingen armspieroefeningen een bijdrage kunnen leveren. In onderstaande tabel staat wat je wel en ook wat je niet kan verwachten als resultaat.

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Verbeterde kracht tricepsVermindering van de ‘kippenvleugeltjes’
Verbeterde onderarmspierenPlaatselijk vetverbranding
Spiergroei (hypertrofie)
Verminderen/ verhelpen RSI klachten

Een zeer belangrijke fitnessoefening voor het behalen van de volgende doelstellingen:

Niet geschikt in de volgende situaties:

  • Elleboogklachten, waarbij de pijn toeneemt tijdens de oefening
  • Schouderklachten, als er tijdens de fitnessoefening spanning blijft op de schoudergordel
Bekijk mogelijke doelstellingen die aan jouw verwachting voldoen en volg jouw online training op maat!