Triceps dumbell

Uitvoering Triceps dumbell

Bij de Triceps dumbell worden de zogenaamde ‘kippenvleugeltjes’ getraind in combinatie met de onderarmspieren.

Deze oefening is belangrijk om een spiergroep apart te trainen. Maar om in het dagelijks leven profijt te hebben, moeten onder andere borstspier oefeningen gedaan worden om de spier functioneel te laten werken.

 

In het tabblad ‘algemene info’ wordt meer informatie verstrekt over de triceps.


Bekijk hier een overzicht van de fitnessapparaten geschikt voor de Triceps dumbell:

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>




Algemene informatie Triceps dumbell

De triceps bestaan uit 3 verschillende deelspieren.

  • m. Triceps brachii (caput laterale)
  • m. Triceps brachii (caput longum)
  • m. Triceps brachii (caput mediale)

Door triceps oefeningen op verschillende manieren uit te voeren, door bijvoorbeeld de onderarm te draaien, wordt het accent verschillend op de 3 deelspieren gelegd.

Naast de triceps worden ook de onderarmspieren verbeterd.

Wil je echt resultaat bereiken door op een technisch verantwoorde manier doelgericht te trainen? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Fitness Benodigdheden Triceps dumbell

Om bepaalde oefeningen uit te kunnen voeren is fitnessapparatuur essentieel. Voor andere fitnessoefeningen heb je niet per se hulpmiddelen nodig. Hieronder vind je de essentiële en optionele benodigdheden voor de triceps dumbell.

Essentieel
dumbellset Dumbell set
De dumbell set zorgt ervoor dat de kippenvleugeltjes, triceps, de juiste weerstand krijgen om zich goed te verbeteren. Door de gewichten te verhogen of te verlagen kan je altijd precies de juiste trainingsprikkel geven om optimaal te trainen
Meer info Naar Aanbiedingen van dumbell set
Additioneel
Exercise ball
De exercise ball wordt gebruikt om de oefening zittend uit te voeren. Hierdoor wordt er extra stabiliteit en coördinatie gevraagd in de onderrug en buikspieren. Dus naast de kippenvleugeltjes wordt ook de onderrug versterkt.
Uitvoering: Ga op de bal zitten. Lichaam, met rechte rug. Verder zie standaard uitvoering
Meer info Ga naar Excercise Ball aanbiedingen
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Technische uitvoering Triceps dumbell

Om een triceps dumbell op een effectieve en verantwoorde manier uit te voeren is de technische uitvoering van de fitnessoefening van groot belang. Voor armspiertraining is het volgende belangrijk:

Uitvoering van de triceps dumbell in stappen

1. Zet de voeten op heupbreedte: Ga stabiel staan door de voeten op heupbreedte te zetten.
2. Rechte rug: Belangrijk is een rechte rug, geen holle of bolle rug. Zet spanning op de buikspieren
3. Beenspieren aanspannen: Lichte buiging door de knieën, om een stabiele houding aan te nemen. De beenspieren staan nu licht op spanning.
4. Armhouding: Houdt de armen boven het lichaam. De ellebogen wijzen omhoog en bovenarmen staan langs de oren.
5. De onderarmen: De onderarmen maken de beweging. Ze beginnen boven het hoofd, waarbij de ellebogen licht gebogen zijn.
6. De beweging: De ellebogen worden gebogen, zodat de handen van boven het hoofd naar achter het hoofd gaan. De bovenarmen bewegen NIET.
7. Tot elleboog hoek 80graden: Om goede spanning op de biceps te houden, moet de elleboog hoek NIET kleiner worden dan 80graden.

Belangrijk: Bij een goede uitvoering van de triceps dumbell is het resultaat van de fitnessoefening zeer groot, bij een verkeerde uitvoering doet de oefening meer kwaad dan goed!!

Wat moet je voelen tijdens de triceps dumbell?

Bij de triceps dumbell moet je de armspieren voelen. De ‘kippenvleugeltjes’ zal je voornamelijk voelen tijdens deze oefening. Daarnaast worden ook de onderarmspieren aangespannen om de oefening goed uit te voeren.
Dus op de volgende punten moet je het voelen bij de triceps dumbell:

  • De triceps (‘kippenvleugeltjes’)
  • De onderarmspieren

Wat moet je niet voelen tijdens de triceps dumbell?

Als je op de volgende plekken in het lichaam de pijn voelt dan voer je de triceps dumbell niet goed uit.

  • De ellebogen
  • De schouders
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Varianten van de triceps dumbell

Hieronder vindt je armspieroefeningen die gerelateerd zijn aan de triceps dumbell, de variant van de triceps dumbell heeft niet perse de ontwikkeling van de kippenvleugeltjes tot gevolg. Het is een oefening voor de armspieren.

Triceps extension stang

Bij de triceps extenion stang maak je dezelfde beweging echter, de handen houden nu 1 stang vast. Hierdoor vindt er een draaiing plaats in de onderarmen. Deze draaiing zorgt ervoor dat de triceps op een iets andere manier getraind wordt.

Benodigdheden
Halterstang
De halterstang zorgt voor de weerstand op de triceps. Aan de zijkant kan er gewicht toegevoegd worden. Hierdoor kan je de juiste intensiteit op de spieren zetten.
Meer info Ga naar halterstang aanbiedingen
Uitvoering
1. Ga stabiel staan: Voeten heupbreedte, licht door de knieën gezakt, rug recht, aanspanning van de buik.
2. Houdt de armen bijna gestrekt omhoog: Met een lichte buiging in de ellebooghoek, zet je de bovenarmen langs je oren omhoog.
3. Halterstang in de hand: Om de oefening te verzwaren, neem een halterstang in de hand.
4. Maak de handbeweging: Laat de onderarmen van boven, zakken achter het hoofd. Tot een hoek van 80graden in de ellebogen.
Verwachtingen
Zie standaard verwachtingen.
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Wat kan ik allemaal verwachten bij de Triceps dumbell?

Je voert een bepaalde fitnessoefening uit omdat je hiermee een doel wil bereiken. Het is belangrijk om te weten wat je kan verwachten bij de triceps dumbell en aan welke doelstellingen triceps dumbell oefeningen een bijdrage kunnen leveren. In onderstaande tabel staat wat je wel en ook wat je niet kan verwachten als resultaat.

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Verbeterde kracht tricepsVermindering van de ‘kippenvleugeltjes’
Verbeterde onderarmspierenPlaatselijk vetverbranding
Spiergroei (hypertrofie)
Verminderen/ verhelpen RSI klachten

Een zeer belangrijke oefening voor het behalen van de volgende doelstellingen:

Niet geschikt in de volgende situaties:

  • Elleboogklachten, waarbij de pijn toeneemt tijdens de oefening
  • Schouderklachten, als er tijdens de fitnessoefening spanning blijft op de schoudergordel
Bekijk mogelijke doelstellingen die aan jouw verwachting voldoen en volg jouw online training op maat!