Wisselsprongen halve bal

Uitvoering Wisselsprong halve bal

Wisselsprongen op halve balansbal is een variatie op de lunges. Deze oefening is specifiek om naast de kracht de explosiviteit van de beenspieren en bilspieren te verbeteren. Hierdoor wordt je sneller. Deze oefening is blessure gevoelig als de basiskracht en de coördinatie niet goed is ontwikkeld. De techniek wordt hierdoor moeilijker, hetgeen leidt tot snellere blessures.

Kijk hieronder voor meer informatie


Bekijk hier een overzicht van de fitnessapparaten geschikt voor de wisselsprong halve bal:

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>



Algemene informatie Wisselsprongen halve balansbal

De Wisselsprongen is een van variatie op de lunges, een van de meest complete oefeningen om het onderlichaam te trainen. De voornaamste spieren die getraind worden zijn:

    • Gluteus medius (bilspier)
    • Gluteus maximus (bilspier)
    • Quadriceps (bovenbeenspier, voorzijde)
    • Hamstrings (bovenbeenspier, achterzijde)

Het verschil met de lunges is dat er naast kracht en stabiliteit ook Explosiviteit wordt getraind. Door deze manier van trainen wordt je harder lopen, wordt je sprintsnelheid beter, kan je hoger springen. Je ziet al, een zeer specifieke oefening die zeer sport specifiek is.

Door de complexiteit van de oefening is de kans op blessures ook aanwezig. De techniek bij deze oefening is daarom ook essentieel.

Wil je echt resultaat bereiken door op een technisch verantwoorde manier doelgericht te trainen? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Fitness Benodigdheden Wisselsprong

Om bepaalde oefeningen uit te kunnen voeren is fitnessapparatuur essentieel. Voor andere fitnessoefeningen heb je niet per se hulpmiddelen nodig. Hieronder vind je de essentiële en optionele benodigdheden voor de Wisselsprong.

Essentieel
Halve exercise ball
De halve exercise ball zorgt voor een verminderde stabiliteit. Door de instabielere ondergrond wordt er meer van de kleinere spieren rondom de gewrichten gevraagd. Dit verhoogt de stabiliteit van onder andere de heup, knie en enkels.
Uitvoering: Zie standaard uitvoering
Additioneel
Halterbank
De halterbank geeft de mogelijkheid om de oefening te verzwaren. Door de halter met eventuele gewichten in de nek te leggen, worden de beenspieren zwaarder belast. Dit geeft een sterkere trainingsprikkel. Daarnaast heb je de mogelijkheid er extra gewichten aan de zijkant aan te hangen, hierdoor kan je altijd op jouw niveau trainen.
Uitvoering: De halter wordt in de nek gelegd. Verder zie standaard uitvoering
Meer info Ga naar halterbank aanbiedingen
dumbellset Dumbell set
Op het moment dat je nog niet zover bent om met de stang te trainen, is de dumbell set ideaal om het gewicht met kleine mate te vergroten. Door bijvoorbeeld in elke hand 2kg vast te pakken verhoog je de weerstand met 4kg. Voor een persoon van 60kg is dat toch 7.5%.
Uitvoering: In elke hand houdt je een dumbell vast. Verder zie standaard uitvoering
Meer info Naar Aanbiedingen van dumbell set
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Technische uitvoering wisselsprongen halve balans bal

Om een wisselsprongen op een effectieve en verantwoorde manier uit te voeren is de technische uitvoering van de fitnessoefening van groot belang. Voor wisselsprong op halve bal zijn de volgende stappen belangrijk:

Uitvoering van de Wisselsprong halve bal in stappen

1. Beginstand van het lichaam: Een voet zet je op de halve bal, met de andere sta je op de tenen. Beide knieën zijn licht gebogen. De afstand tussen beide voeten is belangrijk. Niet te ver weg van elkaar en niet te dicht bij elkaar. Zie stap 2.
2. Zak in door de knieën: Vanuit de beginstand zak je door de knieën zodat ze beide een hoek van 90graden hebben (Is afhankelijke hoe ver de voeten uit elkaar staan).
3. Maak de sprong: Nadat de kniehoek 90graden is, kom je omhoog en maak je een sprongbeweging. Je voeten komen los van de grond.
4. Wissel van voorste been in de lucht: Tijdens de sprong wissel je van voorste en achterste been. Stond eerst je rechtervoet op de halve bal, dan zal na de sprong je linkervoet op de halve bal staan.
5. Houdt een rechte rug: Bij elke fitnessoefening is een rechte rug belangrijk. Zowel bij het naar voren stappen en ook zeker bij het terug stappen, wordt de rug vaak niet recht gehouden. Tip: Span goed de buikspieren aan hierdoor is het makkelijker om de rug recht te houden.
6. Voorvoet landing: Bij het neerkomen moet je altijd landen op de tenen, nooit op de hakken. Tijdens de hele oefening sta je op de voorvoeten.

Belangrijk: Bij een goede uitvoering van de wisselsprong halve bal is het resultaat van de fitnessoefening zeer groot, bij een verkeerde uitvoering doet de oefening meer kwaad dan goed!!

Wat moet je voelen tijdens de wisselsprongen op halve balansbal?

Bij de wisselsprongen moet je voornamelijk het onderlichaam voelen. De bilspieren, bovenbeenspieren en kuiten worden zwaar belast tijdens deze oefening.

Dus op de volgende punten moet je het voelen bij de wisselsprongen:

  • De bovenbeenspieren (Quadriceps)
  • De bovenbeenspieren (Hamstrings)
  • De bilspieren (in mindere mate)
  • De kuitspieren

Wat moet je niet voelen tijdens de wisselsprongen op halve balansbal?

Als je op de volgende plekken in het lichaam de pijn voelt dan voer je de wisselsprongen niet goed uit.

  • De knieen
  • De onderrug
  • De achillespezen
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Varianten van de Wisselsprong halve bal

Hieronder vindt je beenspieroefeningen die gerelateerd zijn aan de wisselsprong en als variant van de wisselsprong uitgevoerd kunnen worden.

Wisselsprong op plaats

Bij de wisselsprong op halve bal, wissel je in de lucht van voorste been en land je op een halve bal. Bij de wisselsprong op plaats land je gewoon met beide voeten op een vlakke ondergrond en wissel je niet van voorste been in de lucht. Is je rechterbeen je voorste been, dan is dat tijdens de hele oefening. Na een aantal herhalingen wissel je pas van voorste been. Deze oefening is makkelijker in uitvoering. De hoogte van de sprong is, naast het gewicht, bepalend voor de zwaarte van de oefening.

Benodigdheden
Halterbank
De halterbank geeft dezelfde voordelen als bij de wisselsprong. Door de halterstang in de nek te leggen, verzwaar je de oefening. Doordat je het gewicht kunt aanpassen, kan iedereen op zijn eigen niveau trainen.
Meer info Ga naar halterbank aanbiedingen
Uitvoering
1. Ga in de beginhouding staan: Een voet voor, andere voet achter. Bij beide voeten sta je op de tenen.
2. Zak door de knieën: Zak door de knieën, zodat zowel de voorste knie als de achterste knie een hoek van 90graden heeft.
3. Maak de sprong: Spring vanuit de gebogen knieën omhoog.
4. Landing: De landing is weer met hetzelfde been voor. De landing is op de tenen, waarbij beide knieën weer in een hoek van 90 graden komen.
5. Rechte rug: Belangrijk tijdens de gehele oefening is weer een rechte rug. Aanspanning van buikspieren is belangrijk
Verwachtingen
Zie verwachtingen standaard wisselsprong halve bal.
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Wat kan ik allemaal verwachten bij de Wisselsprongen op halve balans bal?

Je voert een bepaalde fitnessoefening uit omdat je hiermee een doel wil bereiken. Het is belangrijk om te weten wat je kan verwachten bij de wisselsprongen en aan welke doelstellingen wisselsprongen oefeningen een bijdrage kunnen leveren. In onderstaande tabel staat wat je wel en ook wat je niet kan verwachten als resultaat.

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Verbeterde kracht beenspierenVetverbranding bij billen
Verbeterde kracht bilspierenVetverbranding bij benen
Sneller, explosiever worden
Verminderde kans op blessures
Verbetering van rugklachten
Verbeterde looptechniek
Vetverbranding in het algemeen
Spiergroei (hypertrofie)

Een zeer belangrijke fitnessoefening voor het behalen van de volgende doelstellingen:

Niet geschikt in de volgende situaties:

  • Knieklachten, waarbij de pijn toeneemt tijdens de oefening
Bekijk mogelijke doelstellingen die aan jouw verwachting voldoen en volg jouw online training op maat!