Torsie buik

Uitvoering Torsie buik stable

Torsie buik stable is een buikspieroefening waarbij de schuine buikspieren getraind worden in combinatie met de stabiliteit in de onderrug. De techniek en de controle tijdens de oefening is essentieel. Bij slechte uitvoering ontstaan onderrug klachten en liesklachten.  Hieronder volgt algemene informatie over de oefening en wat je wel en niet kan verwachten bij deze oefening.


Bekijk hier een overzicht van de fitnessapparaten geschikt voor de Torsie buik:

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>




Algemene informatie Torsie buik

De Torsie buik stable is een oefening voor de buikspieren.

De buikspieren bestaan uit vier verschillende spieren.

  • De rechte buikspier (m. Rectus abdominis)
  • De 2 schuine buikspieren (m. Obliquus externus abdominis + m. Obliquus internus abdominis)
  • De diepe buikspier (m. Obliquus transversus abdominis)

Elke aparte buikspier heeft zijn eigen functie. Bij de Torsie buik stable wordt voornamelijk de schuine buikspieren getraind. De belangrijkste eigenschap van de buikspier is dat deze heel veel kracht kan ontwikkelen in een bepaalde spierlengte. Op het moment dat de spierlengte verandert, dan kan de buikspier bijna geen kracht meer genereren. Hetgeen leidt tot rugklachten. Daarom is de technische uitvoeren zeer belangrijk.

Wil je echt resultaat bereiken door op een technisch verantwoorde manier doelgericht te trainen? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Fitness Benodigdheden Torsie buik

Om bepaalde oefeningen uit te kunnen voeren is fitnessapparatuur essentieel. Voor andere fitnessoefeningen heb je niet per se hulpmiddelen nodig. Hieronder vind je de essentiële en optionele benodigdheden voor de Torsie buik.

Essentieel
dumbellset Dumbell set
De dumbell set is essentieel omdat je hierdoor de oefening kan verzwaren of verlichten, waardoor je de schuine buikspieren nog beter kan trainen. Omdat je met 1kg kan beginnen is de dumbell press voor iedereen mogelijk om het op een verantwoorde manier uit te voeren.
Meer info Naar Aanbiedingen van dumbell set
Additioneel
Halterstang
Door de halterstang te gebruiken kun je ook meer weerstand creëren op de buikspieren. Hoe verder de halterstang van het midden komt, hoe meer druk op de buikspieren komt te staan.
Uitvoering: Zet de halterstang met de punt op de grond. Pak de stang vast op schouderhoogte. Verder zie standaard uitvoering
Meer info Ga naar halterstang aanbiedingen
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Technische uitvoering Torsie buik

Om de torsie buik op een effectieve en verantwoorde manier uit te voeren is de technische uitvoering van de fitnessoefening van groot belang. Hieronder vind je de uitleg voor een juiste uitvoering van de torsie buik.

Uitvoering van de torsie buik in stappen

1. Zet de voeten op heupbreedte: Ga stabiel staan door de voeten op heupbreedte te zetten. Zet de beenspieren op spanning, door licht door de knieën te zakken.
2. Armen voor je houden: Houdt de armen licht gebogen voor je. De polsen en ellebogen moeten op dezelfde hoogte komen als de schouders. Hierdoor worden de armen horizontaal omhoog gehouden.
3. Zorg voor een rechte rug: Let er op dat de rug constant recht blijft. Met een holle of bolle rug kan je overbelasting veroorzaken.
4. AANSPANNING BUIKSPIEREN: Als je bij de torsie buik de buikspieren niet aanspant, dan is het zeer belastend voor de onderrug. Dus tijdens de gehele oefening de buikspieren aanspannen. De heupen blijven hierdoor op ongeveer dezelfde plaats.
5. Armbeweging: De armen maken een beweging in een rechte lijn naar zowel links als rechts. Door de armbeweging draait het bovenlichaam mee naar dezelfde kant. Door de buikspieren aan te spannen houdt je de heupen stabiel.
6. Hoofdbeweging: Het hoofd beweegt mee met het bovenlichaam.

Belangrijk: Bij een goede uitvoering van de torsie buik is het resultaat van de fitnessoefening zeer groot, bij een verkeerde uitvoering doet de oefening meer kwaad dan goed!!

Wat moet je voelen tijdens de Torsie buik?

Bij de torsie buik moet je de buikspieren voelen. Een lichte verzuring in de buikspieren betekent dat de buikspieren op een goede manier aangesproken worden. Je kan wat stijfheid voelen in de onderrug, maar er mag geen toenemende pijn zijn tijdens de oefening.
Dus op de volgende punten moet je het voelen bij de torsie buik:

  • De buikspieren (gevoel van spanning, je hebt controle over de draaiing in de heupen)
  • De onderrug (lichte mate van stijfheid is mogelijk)

Wat moet je niet voelen tijdens de Torsie buik?

Als je op de volgende plekken in het lichaam de pijn voelt dan voer je de Torsie buik niet goed uit.

  • De schouders
  • De bovenrug
  • De onderrug (toenemende pijn tijdens de oefening of na de oefening)
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Varianten van de Torsie buik

Hieronder vindt je buikspieroefeningen die gerelateerd zijn aan de Torsie buik en als variant van de Torsie buik uitgevoerd kunnen worden.

Side bend

Bij de side bend ga je weer stabiel staan op de benen. In elke hand houdt je een dumbell. De armen houdt je langs je lichaam. Laat nu om en om je armen langs het lichaam zakken richting de knieën. De schuine buikspieren en de rechte buikspieren worden tijdens deze oefening getraind.

Benodigdheden
dumbellset Dumbell set
De dumbell set is om de weerstand te verhogen tijdens de oefening om de buikspieren nog beter te trainen. Je pakt een dumbell in elke hand vast.
Meer info Naar Aanbiedingen van dumbell set
Uitvoering
1. Ga stabiel staan: Zet de voeten op heupbreedte met licht gebogen knieën.
2. Zorg voor een rechte rug: Hierbij zal je direct spanning voelen op de buikspieren, wat betekent dat je in de starthouding zit.
3. Houdt de armen langs het lichaam: Houdt de armen, met de dumbell in de hand, langs je lichaam.
4. Maak de armbeweging: Breng je linkerhand naar de linkerknie en de rechterhand naar de rechterknie. Zorgt dat het bovenlichaam rechtop blijft en niet naar voren gaat hangen.
Verwachtingen
Zie verwachtingen standaard Torsie buik.
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Wat kan ik allemaal verwachten bij de Torsie buik?

Je voert een bepaalde fitnessoefening uit omdat je hiermee een doel wil bereiken. Het is belangrijk om te weten wat je kan verwachten bij de Torsie buik en aan welke doelstellingen Torsie buik oefeningen een bijdrage kunnen leveren. In onderstaande tabel staat wat je wel en ook wat je niet kan verwachten als resultaat.

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Verbeterde kracht buikspierenVermindering van buikvet
Verbeterde coördinatieVetten omzetten in spieren
Strakkere buikSixpack (bij overmatig buikvet)
Meer energie
Verbetering van rugklachten
Verbetering heup/bekkenklachten
Ondersteuning ruggenwervel

Een zeer belangrijke oefening voor het behalen van de volgende doelstellingen:

Niet geschikt in de volgende situaties:

  • Zwangerschap (wanneer buikje zichtbaar wordt)
  • Bij toenemende pijn tijdens de oefening in de onderrug, terwijl de techniek goed is
  • Schouderklachten (als je veel schouderklachten hebt, dan is deze oefening te belastend)
Bekijk mogelijke doelstellingen die aan jouw verwachting voldoen en volg jouw online training op maat!