Crosstrainer

Crosstrainer

Crosstrainer is een bewegingsvorm die voortkomt uit het wandelen. Echter de voeten komen niet los in de lucht en de armen worden actief ondersteund. De crosstrainer is een goede oefening voor conditie verbetering en het losmaken van de onderrug.


Bekijk hier een overzicht van de fitnessapparaten geschikt voor de crosstrainer oefeningen:

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>



Algemene informatie Crosstrainer

Waarom crosstrainer?

Crosstrainen is een alternatieve optie voor de dagelijkse bewegingen lopen en fietsen. Het trainen met de crosstrainer heeft dezelfde conditionele aanpassingen als fietsen en lopen als het op dezelfde intensiteit gebeurd. Echter de praktijk leert dat trainen met de crosstrainer als zwaar wordt ervaren. Dit heeft te maken met de techniek en de belasting op de beenspieren, hierdoor schiet de hartslag sneller omhoog dan bij fietsen of lopen. Belangrijk is dus dat de hartslag goed in de gaten wordt gehouden in verband met overbelasting/ overtraining.

Naast het conditionele aspect wordt tijdens het crossen ook de onderrug en de bovenrug in beweging gezet. Dit kan leiden tot het versoepelen van de twee regio’s. Dus rugklachten kunnen hiermee aangepakt worden.

Wil je echt resultaat bereiken door op een technisch verantwoorde manier doelgericht te trainen? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Fitness Benodigdheden Crosstrainer

Om bepaalde oefeningen uit te kunnen voeren is fitnessapparatuur essentieel. Voor andere fitnessoefeningen heb je niet per se hulpmiddelen nodig. Hieronder vind je de essentiële en optionele benodigdheden voor het hardlopen.

Essentieel
Crosstrainer
De crosstrainer is natuurlijk een must have om deze cardiooefening op een goede manier uit te voeren en je conditie en uithoudingsvermogen te verbeteren.
Meer info Ga naar crosstrainer aanbiedingen
  Hartslagmeter
Tijdens het hardlopen is het van groot belang dat de hartslag wordt gemeten. De hartslag geeft aan hoe intensief de training verloopt. De hoogte van de hartslag geeft aan of de training goed verloopt, dus niet te zwaar of te licht.
Meer info Ga naar aanbiedingen hartslagmeters
Additioneel
Sportkleding
Goede sportkleding is zeer prettig tijdens de crosstrainer. Goede sportschoenen zorgen voor extra ondersteuning, hetgeen blessures kan voorkomen. Zweetafvoerende shirtjes worden niet extra zwaar door de opslag van vocht, waardoor je lekker kan blijven crossen.
Meer info Ga naar sportkleding aanbiedingen
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Technische uitvoering crosstrainer

Om de crosstrainer een effectieve en verantwoorde manier uit te voeren is de technische uitvoering van de fitnessoefening van groot belang. Hieronder vind je de uitleg voor een juiste uitvoering van de crosstrainer.

Belangrijke onderdelen van de crosstrainer

1. Trainen op hartslag: Door te trainen op Hartslag wordt de trainingsbelasting goed in de gaten gehouden. Door niet boven de verzuringsgrens te trainen voorkom je overtraining.

Natuurlijk mag je best 1x/week over deze grens heen gaan, maar doe je dit vaker dan heeft het lichaam niet voldoende tijd om te herstellen van deze zwaardere belasting op het lichaam.

Iedereen heeft een persoonlijke hartslag waarop hij moet trainen.

2. Crosstrainer techniek: De crosstrainer techniek is belangrijk om de juiste belasting op het lichaam te krijgen. Dus geen extra druk op de gewrichten, maar juist op de spieren. Belangrijke punten:

  • Houding van het bovenlichaam rechtop.
  • Geen strekking in de ellebogen en knieën
  • Ritmische, continue beweging, geen haperingen.
  • De hakken mogen loskomen van de steunplaten.
  • De armen bewegen actief mee, maar leveren geen kracht.

 

3. Spierkracht en stabiliteit:
Tijdens het crosstrainen wordt voornamelijk aanspraak gedaan op de beenspieren.
Het bovenlichaam wordt minimaal belast en er zal ook geen spierontwikkeling plaatsvinden tijdens deze beweegvorm.
De stabiliteit in de romp is belangrijk om het lichaam rechtop te houden.

Belangrijk: Bij een goede uitvoering van de crosstrainer is het resultaat van de fitnessoefening zeer groot, bij een verkeerde uitvoering doet de oefening meer kwaad dan goed!!

Welke reacties tijdens de crosstrainer zijn goed?

Bij de crosstrainer is het belangrijk dat het lichaam op een goede manier belast wordt. De reacties tijdens de crosstrainer, maar ook zeker de reacties na de crosstrainer zijn zeer belangrijk om te bepalen of je goed beweegt:

  • Vermoeidheid na het Crossen (Je moet niet helemaal kapot zitten, dan train je te zwaar)
  • De beenspieren tijdens de crosstrainer (Na de training mogen ze zwaar zijn, maar geen pijn op specifieke plaatsen)
  • De kuitspieren tijdens de crosstrainer (Je mag ze voelen tijdens training, na de training moet dat wegtrekken)

Welke reacties zijn niet goed tijdens of na het hardlopen?

Reacties op het lichaam tijdens of na de crosstrainer, die voor blessures kunnen zorgen:

  • De onderrug
  • De achillespees
  • De knieën
  • De heupen
  • Zware vermoeidheid na training
  • Uitstralingen van heupen naar de benen
  • Specifiek een bepaalde spier na of tijdens hardlopen

Klachten door overbelasting komen vaak in de volgende volgorde tot uiting:

Overbelastingsblessures komen vaak niet in 1 keer opspelen, daar gaat een tijd overheen. Ze zijn te herkennen doordat de klachten in een bepaalde volgorde ontstaan.

De klachten in het lichaam zijn aanwezig:

    • 1. na de training
    • 2. tijdens de warming up en na de training
    • 3. tijdens de warming up, op einde van de training en na de training
    • 4. zowel tijdens de hele training als na de training
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Varianten van de crosstrainer

Hieronder vindt je cardiooefeningen die gerelateerd zijn aan de crosstrainer en als variant van de crosstrainer uitgevoerd kunnen worden.

Fietsen

Het fietsen is een cardiooefening die ook zeer goed is om je conditie en uithoudingsvermogen te verbeteren. Bij het fietsen worden alleen de beenspieren gebruikt. De stabiliteit in de buikspieren zorgt voor een betere aansturing van de beenspieren, waardoor je harder kunt fietsen.

Benodigdheden
hometrainer

Hometrainers

De hometrainer is een ideaal fitnessapparaat om de conditie en het fietsen te verbeteren. Bij de hometrainer worden de gewrichten minder belast, waardoor het een relatief veilige manier van trainen is om conditie te verbeteren.

Nu al vanaf: €179,-

Meer info Ga naar hometrainer aanbiedingen
Uitvoering
1. Stel de zadelhoogte goed in: Belangrijk is dat de knieen niet gestrekt worden tijdens het fietsen, maar dat de kniehoek ook niet te klein wordt. Tip: Als je langs de fiets staat dan moet de heup ongeveer gelijk zijn met de hoogte van het zadel.
2. Rotaties per minuut (RPM): De RPM mag je zelf bepalen, echter een RPM onder de 60 en boven de 110 zijn geen goede snelheden. Per persoon is het heel afhankelijk wat de goede RPM is. De reactie op de knieën bepaalt of de RPM goed is.
3. Bovenlichaam stil: De bedoeling is om de benen te laten werken, maar dat het bovenlichaam zo stil mogelijk blijft.
Verwachtingen
Zie verwachtingen crosstrainer.
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Wat kan ik allemaal verwachten bij de crosstrainer?

Je voert een bepaalde fitnessoefening uit omdat je hiermee een doel wil bereiken. Het is belangrijk om te weten wat je kan verwachten bij de crosstrainer en aan welke doelstellingen cardiooefeningen een bijdrage kunnen leveren. In onderstaande tabel staat wat je wel en ook wat je niet kan verwachten als resultaat.

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Verbetering uithoudingsvermogenSpiergroei (hypertrofie)
Verbetering conditiePlaatselijk vetverbranding
Betere beweegprestaties
Verminderde vermoeidheid
Verbranding van koolhydraten
Verbranding van vetten
Vergroting van de hartspier
Capillarisatie

Een zeer belangrijke oefening voor het behalen van de volgende doelstellingen:

Niet geschikt in de volgende situaties:

  • Bij overtraining, een intensieve training.
Bekijk mogelijke doelstellingen die aan jouw verwachting voldoen en volg jouw online training op maat!