Roeien

Roeien

Roeien is een zeer complete oefening, waarbij veel spieren in het lichaam getriggerd worden. Een goede oefeningen om zowel conditie als spierkracht te verbeteren in het lichaam. Echter de techniek is essentieel. De praktijk leert dat roeien veel blessures oplevert.


Bekijk hier een overzicht van de fitnessapparaten geschikt voor het roeien:

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>



Algemene informatie Roeien

Waarom hardlopen?

Roeien is een beweegvorm waarin veel spieren in het lichaam worden aangesproken. Dit maakt het roeien een zeer goede, maar complexe beweegvorm. De techniek van het roeien is belangrijk om geen blessures op te lopen. Dit is bij roeien echter moeilijk, omdat veel spieren samen moeten werken.

Roeien is goed voor de volgende punten:

  • Uithoudingsvermogen
  • Conditie
  • Spierkracht ontwikkeling (lichte mate)
  • Ontspanning

Om te starten met roeien is het belangrijk dat je niet te hard van stapel loopt. Door te snel te beginnen, is het onvermijdelijk dat er blessures ontstaan. Veel gehoorde klachten zijn:

      • Rugklachten
      • Knieblessures
      • Elleboogklachten
Wil je echt resultaat bereiken door op een technisch verantwoorde manier doelgericht te trainen? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Fitness Benodigdheden Roeien

Om bepaalde oefeningen uit te kunnen voeren is fitnessapparatuur essentieel. Voor andere fitnessoefeningen heb je niet per se hulpmiddelen nodig. Hieronder vind je de essentiële en optionele benodigdheden voor het hardlopen.

Essentieel
Roeitrainer
De roeitrainer moet je natuurlijk aanschaffen om met het roeien je conditie en uithoudingsvermogen te trainen. Je kan je ook aanmelden bij een roeiclub. Er zijn veel verschillende roeitrainers, bekijk goed de mogelijkheden.
Meer info Ga naar roeitrainer aanbiedingen
Hartslagmeter
Tijdens het hardlopen is het van groot belang dat de hartslag wordt gemeten. De hartslag geeft aan hoe intensief de training verloopt. De hoogte van de hartslag geeft aan of de training goed verloopt, dus niet te zwaar of te licht.
Meer info Ga naar aanbiedingen hartslagmeters
Additioneel
Sportkleding
Goede sportkleding is zeer prettig tijdens het hardlopen. Goede sportschoenen zorgen voor extra ondersteuning, hetgeen blessures kan voorkomen. Zweetafvoerende shirtjes worden niet extra zwaar door de opslag van vocht, waardoor je lekker kan blijven lopen.
Meer info Ga naar sportkleding aanbiedingen
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Technische uitvoering Roeien

Om het Roeien op een effectieve en verantwoorde manier uit te voeren is de technische uitvoering van de fitnessoefening van groot belang. Hieronder vind je de uitleg voor een juiste uitvoering van het roeien.

Belangrijke onderdelen van het Roeien

1. Trainen op hartslag: Door te trainen op Hartslag wordt de trainingsbelasting goed in de gaten gehouden. Door niet boven de verzuringsgrens te trainen voorkom je overtraining.

Natuurlijk mag je best 1x/week over deze grens heen gaan, maar doe je dit vaker dan heeft het lichaam niet voldoende tijd om te herstellen van deze zwaardere belasting op het lichaam.

Iedereen heeft een persoonlijke hartslag waarop hij moet trainen.

2. Looptechniek: De roeitechniek is belangrijk om geen verkeerde belasting op het lichaam te krijgen, hetgeen tot blessures leidt.
De volgende punten zijn belangrijk:

  • Geen strekking in de knieën.
  • Geen strekking in de ellebogen.
  • Een rechte rug tijdens het roeien.
  • Niet te ver naar achteren hangen met het bovenlichaam (maximaal tot 11uur).
3. Spierkracht en stabiliteit:
Tijdens het roeien behoren de spieren de bewegingen aan te sturen en te coördineren. Tijdens het roeien worden zowel de bovenste als de onderste extremiteiten aangesproken. Door de armbeweging worden de rugspieren, de biceps en de onderarm spieren gebruikt. De beenbeweging zorgt voor spierspanning om de billen, bovenbeenspieren en kuiten. Om de rug recht te houden is de stabiliteit in de romp zeer belangrijk.

Zijn deze spieren niet goed ontwikkeld, dan is de kans op blessures aanwezig.

Belangrijk: Bij een goede uitvoering van het roeien is het resultaat van de fitnessoefening zeer groot, bij een verkeerde uitvoering doet de oefening meer kwaad dan goed!!

Welke reacties tijdens het roeien zijn goed?

Bij het hardlopen is het belangrijk dat het lichaam om een goede manier belast wordt. De reacties tijdens het hardlopen, maar ook zeker de reacties na het hardlopen zijn zeer belangrijk om te bepalen of je goed hardloopt.:

  • Vermoeidheid na het roeien (Je moet niet helemaal kapot zitten, dan train je te zwaar)
  • De beenspieren tijdens het roeien (Na de training mogen ze zwaar zijn, maar geen pijn op specifieke plaatsen)
  • De armspieren tijdens het roeien (Na de training mogen ze zwaar zijn, maar geen pijn op specifieke plaatsen)

Welke reacties zijn niet goed tijdens of na het roeien?

Reacties op het lichaam tijdens of na het roeien, die voor blessures kunnen zorgen:

  • De onderrug
  • De knieën
  • De ellebogen
  • Zware vermoeidheid na training
  • Specifieke een bepaalde spier na of tijdens roeien

Klachten door overbelasting komen vaak in de volgende volgorde tot uiting:

Overbelastingsblessures komen vaak niet in 1 keer opspelen, daar gaat een tijd overheen. Ze zijn te herkennen doordat de klachten in een bepaalde volgorde ontstaan.

De klachten in het lichaam zijn aanwezig:

    • 1. na de training
    • 2. tijdens de warming up en na de training
    • 3. tijdens de warming up, op einde van de training en na de training
    • 4. zowel tijdens de hele training als na de training
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Varianten van het roeien

Hieronder vindt je cardiooefeningen die gerelateerd zijn aan het roeien en als variant van het roeien uitgevoerd kunnen worden.

Crosstrainer

De crosstrainer is een cardiooefening die ook zeer goed is om je conditie en uithoudingsvermogen te verbeteren. Deze manier van trainen zorgt ook voor spieractiviteit in het bovenlichaam en onderlichaam. De armspieren worden hier minder aangesproken.

Benodigdheden
Crosstrainer
De crosstrainer is goed voor zowel de conditie als het uithoudingsvermogen. Daarnaast worden de beenspieren belast. De onderrug wordt in deze oefening licht ‘los gemasseerd’. Bij rugklachten kan de crosstrainer de onderrug wat losser maken.
Meer info Ga naar crosstrainer aanbiedingen
Uitvoering
1. Zet de voeten op de plateaus: De voeten komen niet van de plateaus af, bij sommige crosstrainers moeten de hakken er vanaf komen.
2. Zorg voor een rechte rug: Belangrijk om het lichaam rechtop te houden, zodat er geen druk om de bovenrug en onderrug komt.
3. Armen meebewegen: Het is de bedoeling dat de kracht uit de benen gehaald wordt. De armen worden actief meegenomen in de beweging, maar er wordt geen kracht mee gezet.
Verwachtingen
Zie verwachtingen roeien.
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Wat kan ik allemaal verwachten bij het roeien?

Je voert een bepaalde fitnessoefening uit omdat je hiermee een doel wil bereiken. Het is belangrijk om te weten wat je kan verwachten bij het roeien en aan welke doelstellingen cardiooefeningen een bijdrage kunnen leveren. In onderstaande tabel staat wat je wel en ook wat je niet kan verwachten als resultaat.

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Verbetering uithoudingsvermogenSpiergroei (hypertrofie)
Verbetering conditiePlaatselijk vetverbranding
Betere beweegprestaties
Verminderde vermoeidheid
Verbranding van koolhydraten
Verbranding van vetten
Vergroting van de hartspier
Capillarisatie

Een zeer belangrijke oefening voor het behalen van de volgende doelstellingen:

Niet geschikt in de volgende situaties:

  • Bij overtraining, een intensieve training.
  • Onderrug klachten
Bekijk mogelijke doelstellingen die aan jouw verwachting voldoen en volg jouw online training op maat!