Zwemmen

Zwemmen

Zwemmen is een beweegvorm die je op verschillende manieren kunt uitvoeren. Bij bijna elke beweging worden zowel het onderlichaam als het bovenlichaam gebruikt. Doordat je in het water ligt, is de druk op de gewrichten heel laag. Dit is bijvoorbeeld voor minder valide personen een groot voordeel.


Bekijk hier een overzicht van de fitnessapparaten geschikt voor de Zwemmen:

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>



Algemene informatie zwemmen

Waarom zwemmen?

Zwemmen is een beweegvorm om je uithoudingsvermogen en je conditie te verbeteren. Daarnaast wordt ook de kracht voornamelijk in het bovenlichaam verbeterd. Door de verschillende vormen van zwemmen is het mogelijk om veel te variëren.

Zwemmen verbetert de volgende punten:

  • Uithoudingsvermogen
  • Conditie
  • Spierkracht bovenlichaam
  • Ontspanning

Zwemmen is een relatief veilige manier van sporten, omdat je ‘gewichtloos’ in het water ligt. Hierdoor is er weinig druk op de gewrichten, wat niet snel te blessures leidt.

Enkele klachten waar je met zwemmen voor op moet letten:

  • Schouderklachten
  • Nekklachten
Wil je echt resultaat bereiken door op een technisch verantwoorde manier doelgericht te trainen? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Fitness Benodigdheden Zwemmen

Om bepaalde oefeningen uit te kunnen voeren is fitnessapparatuur essentieel. Voor andere fitnessoefeningen heb je niet per se hulpmiddelen nodig. Hieronder vind je de essentiële en optionele benodigdheden voor het zwemmen.

Essentieel
Zwembril
De zwembril is essentieel om geen water in de je ogen te krijgen.
Meer info Ga naar zwembril aanbiedingen
Additioneel
Zwembroek
De zwembroek sluit goed aan om de bovenbenen, waardoor je gestoomlijnd door het water gaat. Je ondervindt geen weerstand van de zwembroek, waardoor je de techniek goed kan uitvoeren en je sneller zwemt.
Meer info Ga naar zwembroek aanbiedingen
Badmuts
Een zwemmuts helpt om tijdens het zwemmen zo min mogelijk weerstand te ondervinden en geen last te hebben van de langere haren.
Meer info Ga naar zwemmuts aanbiedingen
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Technische uitvoering zwemmen

Om het hardlopen een effectieve en verantwoorde manier uit te voeren is de technische uitvoering van de fitnessoefening van groot belang. Hieronder vind je de uitleg voor een juiste uitvoering van het hardlopen.

Belangrijke onderdelen van het hardlopen

1. Trainen op hartslag: Door te trainen op Hartslag wordt de trainingsbelasting goed in de gaten gehouden. Door niet boven de verzuringsgrens te trainen voorkom je overtraining.

Natuurlijk mag je best 1x/week over deze grens heen gaan, maar doe je dit vaker dan heeft het lichaam niet voldoende tijd om te herstellen van deze zwaardere belasting op het lichaam.

Iedereen heeft een persoonlijke hartslag waarop hij moet trainen.

2. Zwemtechniek: De zwemtechniek is belangrijk om met een goede vooruit te komen.
Er zijn een viertal zwemtechnieken:

  • Borstcrawl
  • Rugcrawl
  • Schoolslag
  • Vlinderslag

Elke techniek heeft zijn eigen aandachtspunten

3. Spierkracht en stabiliteit:
Tijdens het zwemmen behoren de spieren de bewegingen aan te sturen en te coördineren. Tijdens het zwemmen wordt veel gevraagd van de kracht in het bovenlichaam. Hoe sterker de armspieren, borstspieren en rugspieren, hoe meer power je kunt ontwikkelen tijdens het zwemmen. Dit zorgt voor een hogere snelheid tijdens het zwemmen. Daarnaast is de stabiliteit in de romp zeer belangrijk. De buikspieren zorgen voor ondersteuning van de onderrug. Door deze spieren te versterken zal het lichaam horizontaler in het water komen te liggen, dit zorgt voor minder weerstand in het water, dus je gaat sneller vooruit.

Belangrijk: Bij een goede uitvoering van het zwemmen is het resultaat van de fitnessoefening zeer groot, bij een verkeerde uitvoering doet de oefening meer kwaad dan goed!!

Welke reacties tijdens het zwemmen zijn goed?

Bij het zwemmen is het belangrijk dat het lichaam om een goede manier belast wordt. De reacties tijdens het zwemmen, maar ook zeker de reacties na het zwemmen zijn zeer belangrijk om te bepalen of je met een goede techniek zwemt:

  • Vermoeidheid na het zwemmen (Je moet niet helemaal kapot zitten, dan train je te zwaar)
  • De schouderspieren tijdens het zwemmen (Na de training mogen ze zwaar zijn, maar geen pijn op specifieke plaatsen)
  • De beenspieren tijdens het zwemmen (Na de training mogen ze zwaar zijn, maar geen pijn op specifieke plaatsen)

Welke reacties zijn niet goed tijdens of na het hardlopen?

Reacties op het lichaam tijdens of na het hardlopen, die voor blessures kunnen zorgen:

  • De onderrug
  • De schouders (toenemende pijn na of tijdens zwemmen)
  • De nek
  • Zware vermoeidheid na training
  • Uitstralingen van heupen naar de benen
  • Specifieke een bepaalde spier na of tijdens zwemmen

Klachten door overbelasting komen vaak in de volgende volgorde tot uiting:

Overbelastingsblessures komen vaak niet in 1 keer opspelen, daar gaat een tijd overheen. Ze zijn te herkennen doordat de klachten in een bepaalde volgorde ontstaan.

De klachten in het lichaam zijn aanwezig:

    • 1. na de training
    • 2. tijdens de warming up en na de training
    • 3. tijdens de warming up, op einde van de training en na de training
    • 4. zowel tijdens de hele training als na de training
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Varianten van het zwemmen

Hieronder vindt je cardiooefeningen die gerelateerd zijn aan het zwemmen en als variant van het zwemmen uitgevoerd kunnen worden.

Roeien

Het roeien is een cardiooefening die ook zeer goed is om je conditie en uithoudingsvermogen te verbeteren. Zowel het bovenlichaam als het onderlichaam wordt getraind. Onderrug klachten zijn zeer belangrijk om in de gaten te houden. Bij roeien ontstaan snel onderrug klachten omdat het lichaam stabiliteit in de romp mist.

Benodigdheden
Roeien
Het roeien is een zeer complete oefening, omdat zowel het bovenlichaam als het onderlichaam getraind wordt. Daarnaast verbetert het de conditie en het uithoudingsvermogen.
Meer info Ga naar roeitrainer aanbiedingen
Uitvoering
1. Rechte rug: Tijdens het roeien moet de rug recht blijven, Er mag absoluut GEEN bolling in de onderrug ontstaan.
2. Strekking knieen en ellebogen: De knieen en ellebogen mogen absoluut NIET gestrekt worden tijdens de oefening.
3. Krachten armen en benen: De kracht wordt zowel met de armspieren als met de beenspieren geleverd. De techniek is daarin belangrijk.
Verwachtingen
Zie verwachtingen zwemmen.
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Wat kan ik allemaal verwachten bij het zwemmen?

Je voert een bepaalde fitnessoefening uit omdat je hiermee een doel wil bereiken. Het is belangrijk om te weten wat je kan verwachten bij het zwemmen en aan welke doelstellingen cardiooefeningen een bijdrage kunnen leveren. In onderstaande tabel staat wat je wel en ook wat je niet kan verwachten als resultaat.

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Verbetering uithoudingsvermogenSpiergroei (hypertrofie)
Verbetering conditiePlaatselijk vetverbranding
Betere beweegprestaties
Verminderde vermoeidheid
Verbranding van koolhydraten
Verbranding van vetten
Vergroting van de hartspier
Capillarisatie

Een zeer belangrijke oefening voor het behalen van de volgende doelstellingen:

Niet geschikt in de volgende situaties:

  • Bij overtraining, een intensieve training.
Bekijk mogelijke doelstellingen die aan jouw verwachting voldoen en volg jouw online training op maat!