Turn lower back

Uitvoering Turn lower back

Turn lower back is een oefening waarbij de onderrug los gemaakt wordt. Deze oefening wordt uitgevoerd in ruglig, waarbij het belangrijk is dat er spanning op de bilspieren wordt gebracht, zonder dat de pijngrens wordt overschreden. Voor meer informatie zie onderstaand.


Bekijk hier een overzicht van de fitnessapparaten geschikt voor de Turn lower back:

<?php slidedeck( 4763, array( ‘width’ =>’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>



Algemene informatie Turn lower back

Een oefening waarbij de onderste ruggenwervels en het heupgewricht gedraaid worden ten opzichte van elkaar. Op het moment dat deze vast zitten, is er een mogelijkheid dat deze oefening ze losmaakt.

De losmakende oefeningen zijn vormen die de voorwaarde creeren om optimaal te sporten. Door deze oefeningen uit te voeren, wordt het lichaam flexibel en soepeler gemaakt!

Deze trainingsoefening is absoluut niet bedoeld om de spieren te versterken. Er vindt geen overload plaats op de heupspieren en bilspieren, de spieren worden op rek gebracht.

Wil je echt resultaat bereiken door op een technisch verantwoorde manier doelgericht te trainen? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Fitness Benodigdheden Turn lower back

Om bepaalde oefeningen uit te kunnen voeren is fitnessapparatuur essentieel. Voor andere fitnessoefeningen heb je niet per se hulpmiddelen nodig. Hieronder vind je de essentiële en optionele benodigdheden voor de Turn lower back.

Essentieel
Stretchmatje
De stretchmat zorgt voor meer comfort tijdens de oefening. Een te harde ondergrond kan klachten geven in de onderrug en het stuitje.
Uitvoering: De ellebogen en de tenen plaats je op de stretchmat. Verder zie standaard uitvoering
 
Meer info Ga naar stretchmat aanbiedingen
Additioneel

Geen additionele benodigdheden

Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Technische uitvoering turn lower back

Om een turn lower back op een effectieve en verantwoorde manier uit te voeren is de technische uitvoering van de trainingsoefening van groot belang. Voor deze losmakende oefening is het volgende belangrijk:

Uitvoering van de turn lower back in stappen

1. Ga op je rug liggen: Kies hierbij een vlakke ondergrond. Een stretchmatje is nog beter
2. Hoofd en bovenlichaam op de grond: Laat je hoofd, schouders, bovenrug, en onderrug op de grond liggen
3. Strek 1 been, buig het andere been: In de lighouding strek je 1 been. De voet van het andere been zet je over het ander been op de grond. De voetzool komt op de hoogte van de knie te staan.
4. Breng de gebogen knie naar de grond: Om de beweging in de onderrug te krijgen, breng je de gebogen knie naar de grond. Is de rechterknie gebogen, dan breng je die knie naar jouw linkerkant op de grond.
5. Houdt schouders op de grond:
Op het moment dat de knie naar de grond gaat, moet je de schouders op de grond houden. Hierdoor krijg je de draaiing in de rug.
6. Breng rek op de bil, niet doorduwen:
Beweeg de knie naar de grond totdat er rek op de billen of onderrug komt te staan. Druk niet door de ‘rekpijn’ heen.

Belangrijk: Bij een goede uitvoering van de turn lower back is het resultaat van de fitnessoefening zeer groot, bij een verkeerde uitvoering doet de oefening meer kwaad dan goed!!

Wat moet je voelen tijdens de turn lower back?

Bij de turn lower back voel je voornamelijk rek op de spieren. Er zal rek op de bilspieren komen staan, daarnaast kan er rek in de onderrug ontstaan.
Op de volgende punten moet je het voelen bij de Turn lower back:

  • Rek op de bilspieren
  • Rek op de onderrug/ middenrug

Wat moet je niet voelen tijdens de turn lower back?

Belangrijk is dat de volgende situatie niet optreedt.

  • Pijn in de nek
  • Toenemende ‘rek pijn’ in de bilspier of de rug
Wil je persoonlijk advies en technische aanwijzingen tijdens deze oefeningen, en/of wil je persoonlijke begeleiding? Online Pro Trainer biedt deze service!

Wat kan ik allemaal verwachten bij de Turn lower back?

Je voert een bepaalde trainingsoefening uit omdat je hiermee een doel wil bereiken. Het is belangrijk om te weten wat je kan verwachten bij de turn lower back en aan welke doelstellingen losmakende oefeningen een bijdrage kunnen leveren. In onderstaande tabel staat wat je wel en ook wat je niet kan verwachten als resultaat.

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Flexibeler lichaamVersterken van de spieren
Gewrichten zitten minder 'vast'Spiergroei (hypertrofie)
Soepeler lichaamVerbranding

Een zeer belangrijke oefening voor het behalen van de volgende doelstellingen:

Niet geschikt in de volgende situaties:

  • Actieve hernia
Bekijk mogelijke doelstellingen die aan jouw verwachting voldoen en volg jouw online training op maat!