Is plaatselijke vetverbranding mogelijk?

 

Is plaatselijke vetverbranding mogelijk?

Een bekende uitspraak is:

‘Als ik mijn buikspieren train, dan wordt het buikvet omgezet in buikspieren. Hierdoor wordt mijn buik strakker.’

Deze uitspraak gaat helaas NIET op. Tijdens het trainen van de buikspieren worden wel de buikspieren verbeterd, waardoor de buikspieren sterker en dikker worden. Echter het vet dat verbrand wordt tijdens de oefening zal niet per definitie bij de buik weggehaald worden.

Belangrijke punten bij die plaatselijke vetverbranding beïnvloeden zijn:

  • Wat wordt er verbrand tijdens krachttraining (buikspiertraining)?
  • Wat in het lichaam bepaalt waar de vetten verbrand worden?
  • Hoe krijg je dan een strakker lichaam, six-pack?

 

Wat wordt er verbrand tijdens krachttraining (buikspiertraining)?

Om energie te ontwikkelen tijdens krachttraining wordt de volgende energiebronnen aangesproken:

  • Creatinefosfaat (CrP)
  • Koolhydraten/suikers (glucose)
  • Vetten

Op het moment dat je met krachttraining begint, wordt Creatinefosfaat gebruikt. Creatinefosfaat ligt opgeslagen in de spieren. In de eerste paar seconden wordt creatinefosfaat omgezet in energie.
Nadat deze energiebron is gebruikt, gaat het lichaam zowel koolhydraten als vetten verbranden. De hoeveelheid vetten en koolhydraten die verbrand worden, hangt af van de zwaarte van de oefening. Hoe intensiever de oefening hoe meer koolhydraten verbrand worden en hoe minder vetten verbrand worden.

Dus het wil niet zeggen dat je bij krachttraining alleen maar vetten verbrandt.

Wat in het lichaam bepaalt waar de vetten verbrand worden?

Op het moment dat je gaat trainen wil je graag dat het lichaam de vetten verbrand op de plaatsen waar je teveel vet hebt, bijvoorbeeld op de buik of op de billen/benen. Vaak zie je dat het lichaam daar de vetten niet verbrand. Hoe kan dat?

De belangrijkste reden hierachter is: De hormoon balans

Bij een verstoorde hormoonhuishouding (hormoon disbalans) gaat het lichaam vetten opslaan en verbranden op plaatsen die je eigenlijk niet wilt. Bij teveel buikvet, kan het lichaam toch vetten verbranden bij bijv. het gezicht of de borst.
Er zijn namelijk bepaalde hormonen die de opslag van buikvet veroorzaken als deze niet in balans zijn.

Dus om vet te verbranden op plaatsen waar je teveel vet hebt opgeslagen, moet je de hormoonbalans verbeteren. Hieronder worden de belangrijkste mogelijkheden weergegeven:

  • Gezonde beweging.
  • Gezonde voeding.
  • Voldoende rust in het leven.

Dit is voor elk persoon anders. Als je er zelf niet uitkomt, is het belangrijk om een professional in te schakelen om jouw lichaam goed in kaart te brengen. Van daaruit kan hij de juiste adviezen te geven.

Hoe krijg je dan een six-pack, strakker lichaam?

Wat bijna iedere sporter wil, is een strakker lichaam. Een sixpack op de buik. Om dat te bereiken is het volgende noodzakelijk

  • Versterken van de spieren (bijvoorbeeld buikspieren).
  • Wegwerken van het lichaamsvet in dat gebied (bijvoorbeeld buikvet).

Het versterken van de spieren doe je door te trainen
Het wegwerken van het lichaamsvet bereik je door je hormoonhuishouding te verbeteren. En daarin moet je voldoende bewegen, gezond eten en voldoende rust nemen.

Wat is jouw eigen ervaring

Iedereen heeft een ander lichaam, dus ieder persoon heeft een ander programma nodig om het lichaam strak te krijgen.
Wat is jouw ervaring met trainen en het ontwikkelen van een strakker lichaam? Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie!

Met sportieve groet,

Teun Custers

Online Pro Trainer

Speak Your Mind

*