Op die fiets

Op die fiets

Dat fietsen een gezonde sport is, is een feit. Echter in de huidige samenleving met een stijgend aantal mensen met overgewicht is het belangrijk dit nogmaals te benadrukken. Veel mensen die gewicht willen verliezen kiezen vaak voor duursporten. Echter wanneer men hetzelfde voedingspatroon aanhoudt, zal sporten alleen niet helpen gewicht te verliezen. Wie het vetpercentage wil verlagen moet een combinatie van duursport, krachttraining en een gezonder voedingspatroon creƫren.

Hardlopers zijn doodlopers

Overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes en depressies zijn de veel voorkomende aandoeningen. Fietsen kan helpen de gezondheidsklachten te voorkomen. Zittend beweegt de rug weinig, staand meer, lopend en fietsend het meest. Door bewegingen trekken spieren om de tussenwervels zich strak en pompt de tussenwervelschijf zich omhoog. Door middel van deze beweging voeren afvalstoffen weg, en voert het voedingsstoffen aan. De tussenwervel is gebaat bij beweging.

Een veel voorkomende beginnersfout bij duurtrainingen is dat men in de beginperiode vaak te veel hooi op de vork neemt. Om het uithoudingsvermogen te verbeteren is het belangrijk rustig op te bouwen. Het lichaam moet niet te snel te zwaar belast worden, na een tijdje voel je dat je steeds meer aan kan. Let daarom tijdens het sporten goed op de hartslag, zodat deze niet te hoog wordt. Na verloop van tijd zal de hartslag lager worden bij een zelfde belasting. Is dit het geval, doe er de volgende keer een tandje bij. Zodat je weer op de goede hartslag traint.

Trainingsvarianten

Door duurtrainingen in verschillende tempo’s te doen, traint men de energiesystemen op een verschillende manier. Een van deze verschillende trainingen is de rustige duurtraining. Bij deze duurtraining wordt met name het uithoudingsvermogen getraind en wordt de vetverbranding verhoogd. Dan bestaat er ook de hersteltraining, waarbij je onder de 60%-65% van je kunnen gaat fietsen. Een gemiddelde duurtraining (extensieve duurtraining) wordt uitgevoerd met een hogere intensiteit dan de rustige duurtraining. De vlotte duurtraining (intensieve duurtraining) is een zware training, hierbij moeten de spieren redelijk ontwikkeld zijn om de inspanning aan te kunnen.
Naast duurtraining is intervaltraining goed om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Tijdens intervaltrainingen fiets je snellere stukken die je afwisselt met een actieve pauze (rustig fietsen). Door middel van Online Pro Trainer is men in staat het uithoudingsvermogen eenvoudig thuis te trainen. Echter is het juiste materiaal ook van belangrijk, heeft u deze nog nodig klik hier.

Comments

  1. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to
    make your point. You obviously know what youre talking about, why throw away your
    intelligence on just posting videos to your site when you could
    be giving us something enlightening to read?

Speak Your Mind

*