Principe van specificiteit

Principe van specificiteit

 

 

Om een bepaald trainingsdoel te bereiken is het ‘principe van specificiteit’ zeer belangrijk. Het lichaam past zichzelf zo aan dat de specifieke beweging die wordt getraind  ook verbetert. De trainingsprikkels zijn zeer specifiek voor de training die wordt uitgevoerd. Daarom dat bodybuilders vaak niet goed zijn in duurinspanningen zoals fietsen of hardlopen.

 

 

 

 

Voorbeelden

Duurvermogen vs sprintvermogen

Train je bijvoorbeeld alleen het duurvermogen van de beenspieren, dan zal het sprintvermogen niet verbeteren. Om het sprintvermogen te verbeteren moet je de beenspieren ook in die bepaalde beweging trainen. Sprinten moet uiteindelijk in de training terugkomen om sprinten te verbeteren.

Fietsen vs hardlopen

Als je jouw conditie wil verbeteren met het fietsen, dan zal de gezondheid zeker verbeteren. Echter de prestaties van het hardlopen zullen dan niet vooruitgaan. Wil jij sportspecifiek verbeteren, dan behoor je ook die sport zelf uit te oefenen. Oftewel, wil je het hardlopen verbeteren moet hardlopen ook zeker terugkomen in het trainingsschema.

Wil je meer informatie hoe jij een jouw training moet opzetten of wil je een persoonlijk trainingsschema op maat kijk dan hier!

 

Basiseigenschappen verbeteren

Om uiteindelijk optimaal te trainen moet het lichaam wel goed in balans zijn. Dus het is belangrijk om naast de specifieke bewegingen ook de basis van het gehele lichaam te trainen. Een voetballer met een sterker bovenlichaam en een betere stabiliteit kan uiteindelijk beter sprinten en schieten. De basisconditie is hoger, waardoor hij stabieler is, wat uiteindelijk ervoor zorgt dat hij beter de specifieke bewegingen (schieten, springen, wenden&keren) kan uitvoeren.

Met sportieve groet,

Teun Custers
Online Pro Trainer

Comments

  1. What’s up, the whole thing is going nicely here and ofcourse every
    one is sharing data, that’s in fact fine, keep up
    writing.

Speak Your Mind

*