Trainen om te scoren!

 

Trainen om te scoren!

Fitness is razend populair in Nederland en wordt jaarlijks door zo’n 3,1 miljoen mensen beoefend. Nu lijkt fitness op het eerste gezicht heel onschuldig, maar uit onderzoek blijkt dat het op de derde plaats staat bij sporten met de meest opgelopen blessures. Vaak komt dit doordat apparaten of oefeningen niet goed wordt uitgevoerd of met het verkeerde doel wordt gebruikt. Hierdoor is er onderzocht in hoeverre de trainingsprogramma’s aansluiten bij de doelstellingen die de sporters voor ogen hebben. Uit dit onderzoek blijkt echter dat er binnen het fitnesscentrum niet zo effectief mogelijk wordt getraind.

Veel sporters met de doelstelling afvallen of gezond worden/blijven gebruikten alleen de trainingsmethode cardio, terwijl in de theorie aanbevolen wordt ook de spieren te trainen.
Wanneer er alleen op cardio wordt getraind, loopt de sporter het risico op overbelasting van de gewrichten (blessures). Het is van belang de spieren te trainen om de gewrichten te ondersteunen. Verder is het belangrijk, voor een zo optimaal mogelijk resultaat te verkrijgen, de grote spiergroepen te trainen. Hierbij valt te denken aan borst, buik, rug, benen, schouders en armen. De spiermassa zal toenemen, wat leidt tot een verhoogde vetverbranding in rust. Dit zorgt ervoor dat je stofwisseling meer energie gaat verbruiken en hoe meer energie er wordt verbruikt, hoe meer je kan afvallen.
Ook zijn er per doel binnen de krachttraining richtlijnen opgesteld. Hierbij is het belangrijk de spieren op een bepaalde intensiteit te trainen, een aantal herhalingen en sets te maken. Uit het onderzoek bleek echter dat veel sporters niet het aanbevolen aantal herhalingen, sets maken en op de juiste intensiteit trainen.
Tevens wordt er binnen het reguliere fitnesscentrum vrijwel niet met hartslag getraind.
Om zo effectief mogelijk te trainen is dit echter wel aan te raden. Wanneer er op hartslag wordt getraind, kan de intensiteit van de sporter beter in kaart gebracht worden. Tevens kan er doormiddel van een streefhartslag beter naar een streefdoel toegewerkt worden.

Uit de analyse blijkt dat veel geënquêteerde sporters niet geheel weten hoe zo effectief mogelijk getraind dient te worden om bepaalde doelstellingen te behalen. Om op dit gegeven in te spelen biedt Online Pro Trainer trainingsprogramma’s aan die helpen om de vooraf gestelde doelstelling zo effectief mogelijk te bereiken.
Wil je meer weten hoe jij jouw trainingsschema kan opstellen om jouw doelstelling te bereiken, kijk bij persoonlijke trainingschema’s.

Met sportieve groet,

Mandy Briels
OnlineProTrainer.nl

Speak Your Mind

*