Stabiliteit verbeteren

Je stabiliteit verbeteren met sporten

Core-stability ook wel rompstabiliteit genoemd, wordt steeds meer toegevoegd aan huidige trainingen. De functie van deze trainingsvorm is het stabiliseren en controleren van bewegingen. Grotere spiergroepen in het lichaam zijn ervoor om de grote bewegingen te maken. Bij het lopen zijn bijvoorbeeld de bilspieren (m. gluteus) en de bovenbeenspieren (m. Quadriceps) belangrijk om de stapbeweging te maken. Echter als deze grote bewegingen niet gecoördineerd worden is de kans op blessures zeer groot.
Rompstabiliteit zorgt voor betere sportprestaties en is belangrijk in het voorkomen van blessures.


Fitnessapparatuur als hulmiddel om jouw doelstellingen te bereiken

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>



Stabiliteit verbeteren

Core-stability / Rompstabiliteit

Stabiliteit is een belangrijk aspect van de gezondheid. Een goede stabiliteit zorgt voor een goede ondersteuning van de wervelkolom, bekken en heupen. De wervelkolom behoort goed rechtop te staan. De rompspieren zorgen voor een actieve stabiliteit van de wervelkolom. Tijdens sporten (en ook werk) worden de wervelkolom, bekken en heupen uit zijn normale situatie gebracht. Voorbeelden zijn hardlopen, springen, tillen, draaien. Als de stabiliteit niet goed is ontwikkeld, zullen deze bewegingen tot blessures leiden. De rompspieren, heupspieren en beenspieren zorgen voor deze stabiliteit en coördinatie in het lichaam. Ook wel core stability/ core stabiliteit genoemd.

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Wat kan je verwachten als je gaat trainen om je stabiliteit te verbeteren?

Tijdens het dagelijkse leven worden veel spieren gebruikt om bewegingen te maken. Als deze bewegingen niet goed aangestuurd worden (bij geen goede stabiliteit) ontstaan er klachten en kunnen de bewegingen niet uitgevoerd worden. Wat kan je allemaal verwachten bij deze doelstelling en wat je kan ook zeker niet verwachten als je op deze manier gaat trainen. In onderstaande tabel staat wat je wel en niet kan verwachten bij stabiliteit verbeteren:

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Betere stabiliteitFlinke spiergroei (bodybuilding)
Verbetering coördinatieGewichtsverlies (zonder voeding)
Vermindering van rugklachten en nekklachtenPlaatselijke vetverbranding
Ondersteuning spel sporten, hardlopen, fietsen
Sterkere spieren
Versterken van kleinere spieren
Lichte vorm van conditie verbetering
Verminderen schouderklachten
Meer dagelijkse energie

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Welke fitnessoefeningen zijn met name geschikt met als doel je stabiliteit verbeteren?

Om een goed trainingsschema op te stellen is het belangrijk om de medische achtergrond van een sporter te weten. RSI-klachten, nekklachten of rugklachten bepalen voor een groot deel hoe een trainingsschema wordt opgezet. Het volgende schema is opgezet om de algemene stabiliteit te verbeteren, zonder rekening te houden met lichamelijke klachten.
Wil je echt een trainingsprogramma op maat om je spierkracht te versterken kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Voorbeeld Trainingsprogramma stabiliteit verbeteren

Hieronder vindt je een voorbeeld van een trainingsschema gericht op het verbeteren van de stabiliteit. De uitleg waarom het schema er zo uit ziet vindt je eronder. Door op de oefeningen te klikken krijg je meer informatie over iedere trainingsoefening.

KrachtoefeningenSeriesHerhalingenSerie rust
Plankhouding op bal430sec30 sec
Crunches5max10 sec
Fly back32030sec
Plankhouding brug330sec45sec
Zijwaartse plank320sec Links/ 20sec Rechts30sec

Uitleg trainingsprogramma stabiliteit verbeteren

Zoals aangegeven is dit een fictief trainingsprogramma voor een sporter zonder lichamelijke klachten. In dit schema worden de volgende punten getraind:

  • Buikspieren
  • Stabiliteit bovenrug
  • Stabiliteit heupen
  • Stabiliteit onderrug
  • Stabiliteit schouders
  • Stabiliteit knieën

De series, herhalingen en de serierust zijn reële waarden, maar dit is voor elk persoon anders. De herhalingen worden bepaald door de verzuring in de spieren. Op het moment dat er geen reacties plaatsvinden in het lichaam, mag je de oefening langer uitvoeren! Wanneer de verzuring eerder optreedt, dan stopt de oefening uiteraard eerder. Belangrijk is dat er geen verkeerde belasting op het lichaam gebracht wordt. Dit is te lezen bij de informatie van de oefening apart.

Ben je op zoek naar een persoonlijk trainingsprogramma wat volledig bij jou past? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Welke trainingsvormen zijn geschikt om deze doelstellingen te bereiken?

Yoga is een belangrijke trainingsvorm die de stabiliteit verbeterd. De manier hoe yoga wordt gegeven is hierbij wel bepalend.
Turnen is ook een sport waar veel coördinatie en stabiliteit wordt gevraagd. Echter bij bijna alle trainingsvormen bepalen de grotere spiergroepen de beweging. Stabiliteitstraining in combinatie met andere trainingsvormen is puur bedoeld om de sporters te ondersteunen in hun sport. Zowel sportprestaties als het voorkomen van blessures zijn belangrijk.

Trainingsvormen
Bij trainingsvormen worden een aantal sporten beschreven. Bij elke sport wordt aangegeven welke spiergroepen dominant aanwezig zijn.
Voor meer informatie bekijk de verschillende sporten op Trainingsvormen.

Wil je een trainingsprogramma met jouw favoriete trainingsvorm waarmee je effectief je doelstellingen kan bereiken? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s of neem contact op.