Gezond Afvallen

Gezond afvallen met sporten

Wat wordt er bedoeld met gezond afvallen? Meer dan 90% van de afvalprogramma’s zorgen na afloop van het programma weer voor dezelfde (of meer) gewichtstoename als gewichtsafname tijdens het afvalprogramma.

Bij gezond afvallen is het aanpassen van jouw leefwijze essentieel. Afvallen waarbij de kilo’s er niet afvliegen, maar afvallen waarbij je na een jaar nog steeds de kilo’s kwijt bent. Gezond eten, voldoende beweging, voldoende rust zijn de belangrijkste parameters in dit programma


Fitnessapparatuur als hulmiddel om jouw doelstellingen te bereiken

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>



Gezond afvallen

Afvallen is een zeer hot item in de westerse samenleving. Overal zie je afval en afslank programma’s (een dieet), waarin elk programma een eigen idee heeft over DE manier van afvallen. Echter in veel gevallen wordt er te weinig aandacht besteed aan het proces na het afvalprogramma. Het grote gevaar van afvallen met een dieet is dat er geen leefwijze verandering plaatsvindt. Dit leidt in zeer veel gevallen tot een gewichtstoename die normaliter hoger ligt dan het ‘oude’ gewicht.

Wat is belangrijk voor BLIJVEND gewichtsverlies?

De reden van overgewicht voor het overgrote deel van de mensen is de leefwijze die zij zichzelf hebben aangeleerd. In de hedendaagse samenleving heeft iedereen het druk. Er is geen tijd over om aan de gezondheid te werken. Er wordt te weinig tijd genomen voor sporten en het maken van gezonde voeding. Daarnaast is er elk weekend wel een feestje of samenkomen waarbij alcohol en de snacks niet mogen ontbreken. Deze leefstijl zorgt veelal voor stress en (te) weinig slaap. Hetgeen allemaal leidt tot gewichtstoename

Kanttekening: Niet iedereen heeft deze leefstijl, maar een aantal punten zijn bij de meeste mensen van toepassing. Als dat niet het geval is zijn directe hormonale stoornissen vaak de oorzaak van overgewicht.

Op het moment dat je wilt afvallen door middel van een dieet dan is dat mogelijk. Echter op het moment dat je na dat dieet weer terugvalt in jouw huidig leefpatroon dan komen de kilo’s er meteen weer aan.

De vraag hoe BLIJVEND af te vallen is daarin vrij simpel: Aanpassing van de leefstijl. (Inderdaad, dit is makkelijker gezegd dan gedaan). De volgende punten zijn daarin belangrijk

  • Gezond eten
  • Geen crashdieets
  • Goed en verantwoord bewegen
  • Voldoende rust / nachtrust
  • Vermijd stress

Deze punten MOET je inpassen in jouw dagelijks leven, zodat je dit jaren vol kunt houden. Lukt dat niet dan is gezond afvallen op langere termijn niet te halen.

Gezonde voeding

Onder gezonde voeding wordt voornamelijk natuurlijke voeding verstaan. Probeer zo natuurlijk mogelijk te eten. Alle voedingsproducten die lopen, zwemmen, aan bomen hangen, aan struiken groeien, of in de grond zich ontwikkelingen zijn natuurlijk. Probeer ze ook zoveel mogelijk in deze staat te nuttigen.

Alle voedingsmiddelen die in pakjes zitten zijn bewerkt door de farmaceutische industrie. Deze (gif)stoffen komen terecht in ons lichaam hetgeen zorgt voor slechtere gezondheid en verminderd verbrandingssysteem.

stofwisseling/ metabolisme

Al de punten die hierboven besproken zijn, hebben invloed op het stofwisselingssysteem (metabolisme). Het stofwisselingssysteem zorgt voor de verbranding van voedingsstoffen die je binnen krijgt. Hoe beter dit verbrandingssysteem is ontwikkeld, hoe beter de ingenomen voeding wordt verwerkt. Gezonde voeding, voldoende en verantwoord bewegen, geen stress, voldoende rust zorgen voor een betere stofwisseling. Zijn de bovengenoemde punten niet in balans, dan zal er een verstoring plaatsvinden in het verbrandingssysteem.

Hormoonhuishouding

Het stofwisselingssysteem wordt zoals hierboven beïnvloed. Echter daar zit nog een stap tussen. Gezonde voeding, voldoende en verantwoord bewegen, geen stress en voldoende rust zorgen ervoor dat de hormoonhuishouding in balans wordt gebracht. Een uitgebalanceerde hormoonhuishouding zorgt voor goede stofwisseling, hetgeen zorgt voor gewichtsverlies.

Het is niet verwonderlijk dat veel vrouwen, na het innemen van de pil, een gewichtstoename krijgen. De hormoonhuishouding wordt verstoord, hetgeen zorgt dat het stofwisselingssysteem wordt verstoord. Dus gewichtstoename

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Wat kan je verwachten als je gaat trainen om gezond af te vallen

Op een juiste manier sporten zorgt ervoor dat je gezond kunt afvallen. Het is echter ook belangrijk om je totale leefwijze aan te passen. Als je dat doet dan kan je het volgende verwachten:

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Verantwoord gewichtsverliesFlinke spiergroei (bodybuilding)
Een veranderde leefwijze (essentieel)Grote gewichtsafname op korte termijn
Verlaagde kans op hart- en vaatziektenPlaatselijke vetverbranding
Geleidelijke gewichtsafname
Verlaging Cholesterol/ hoge bloeddruk
Meer dagelijkse energie
Betere conditie
Strakker in de vel zitten
Versterken van de spieren
Minder vermoeidheidsklachten

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Welke fitnessoefeningen zijn met name geschikt met als doel gezond afvallen?

Vrijwel alle fitnessoefeningen dragen in meer of mindere mate bij aan gezond afvallen. Het belangrijkste van trainen is het verbeteren van het verbrandingssysteem. Door training komen de juiste hormonen vrij en stimuleert het lichaam om te gaan verbranden. Dit zorgt in het dagelijkse leven ook voor meer verbranding.

Sporten en vet verbranden?

Als je alleen sport om tijdens het sporten vetten te verliezen, zal je dat NOOIT gaan lukken. De hoeveelheid vetten die je verbrandt tijdens sporten in namelijk zeer klein. Een energiedrankje na het sporten en de vetten zitten er alweer aan. Sporten alleen zorgt dus niet voor afvallen, het is een combinatie met de inname van de voeding.
Sporten is wel belangrijk voor het verbranden voor koolhydraten. Op het moment dat je teveel koolhydraten inneemt en deze niet verbrandt dan wordt dit opgeslagen als vetten. Als je tijdens sporten dus koolhydraten verbrandt, dan worden deze niet opgeslagen als vetten.

Zolang je de leefstijl niet aanpast, gezonde voeding, rust, geen stress is het niet mogelijk om met alleen sporten af te vallen

Wil je echt een trainingsprogramma op maat om gezond af te vallen en het verbrandingssysteem te verbeteren kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Voorbeeld Trainingsprogramma gezond af te vallen

Hieronder vindt je een voorbeeld van een trainingsschema gericht op het verbeteren je verbrandingssysteem. De uitleg waarom het schema er zo uit ziet vindt je eronder. Door op de oefeningen te klikken krijg je meer informatie over iedere trainingsoefening.

KrachtoefeningenSeriesHerhalingenSerie rust
Bankdrukken31545 sec
Sit up4max30 sec
Squat32030 sec
Fly back32030 sec


Cardio oefeningenDuur (min)Interval (min)Hartslag (HF)
Hardlopen 18-HF 155
Roeien 10-Techniek
Fietsen 155x (2min-1min)HF 128 - 158

Uitleg trainingsprogramma gezond afvallen

Het trainingsprogramma hierboven is een standaard voorbeeld van een schema dat geschikt is om gezond af te vallen. Hierin zijn voornamelijk oefeningen voor in een fitnessruimte opgenomen, maar natuurlijk is er ook een trainingsschema mogelijk waarin bepaalde sporten worden meegenomen of waarin gericht wordt op andere training buiten de sportschool.

Het trainingsprogramma om gezond af te vallen en het stofwisselingssysteem te verbeteren is breed opgezet met een grote diversiteit aan oefeningen, zodat je de aspecten van uithoudingsvermogen en spierkracht traint. Hierbij is er gelet op een goede balans tussen de verschillende oefeningen. Het voordeel van dit trainingsprogramma is dat je echt een overall training volgt en dus niet voornamelijk gefocust op een specifiek gedeelte of een specifiek doel.

Krachttraining
Deze oefeningen die hier zijn gekozen richten zich op de belangrijkste spiergroepen die je helpen om een goede balans te krijgen in je lichaam en spieren te ontwikkelen die belangrijk zijn voor de rest van je lichaam. Tijdens spierkracht training komt er een hormoon (cortisol) vrij die de vetverbranding stimuleert. Daarnaast wordt er in rust meer verbrand naarmate je een grotere spiermassa hebt.

De series, herhalingen etc. zijn natuurlijk fictief, maar dit zijn wel reële aantallen die voor de doelstelling om je gezondheid te verbeteren geschikt zijn. De gewichten die je per oefening nodig hebt hangen helemaal af van je lichaamskenmerken en eventuele klachten. Pak je te weinig dan is de training niet effectief, teveel kan juist leiden tot een verslechtering van de conditie door blessures en lichamelijke klachten.

Cardiotraining
De uithoudingsvermogen trainingen die hier gekozen zijn, zijn opgezet om de hartspier te versterken. Deze cardiotraining is dus niet opgezet om zoveel mogelijk vetten te verbranden tijdens de training. Dit heeft namelijk geen effect, omdat de hoeveelheid vetten die je verbrandt zeer klein is. De training is opgezet om je algemene conditie te verbeteren en het verbrandingssysteem op een beter niveau te krijgen. Dit zorgt ervoor dat je jezelf fitter gaat voelen en simpelweg meer gaat verbranden in het dagelijks leven. De juiste hartslag is voor ieder persoon verschillend en de hartslagfrequenties in het voorbeeld zijn dan ook fictief.

Ben je op zoek naar een persoonlijk trainingsprogramma wat volledig bij jou past? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Welke trainingsvormen zijn geschikt om deze doelstellingen te bereiken?

Wanneer je verantwoord traint heeft vrijwel elke trainingsvorm of sport een positief effect op je gewicht. Natuurlijk zijn er wel trainingsvormen die meer impact hebben op je gewicht dan anderen. Hieronder vindt je uitleg over de manier waarop een aantal van de belangrijkste trainingsvormen kunnen bijdragen aan het verbeteren van je gewicht. Echter jouw leefstijl blijft het belangrijkste met alleen sporten kom je er helaas niet.

Voetbal
Voetbal kan zeker een bijdrage leveren aan het verbeteren van je gewicht. Tijdens de 90minuten vindt er verbranding plaats en leert het lichaam voedingsstoffen te verbranden. Dit stimuleert het verbrandingssysteem. Daarnaast vindt er een toename plaats in de spiermassa van de beenspieren. Dit zorgt voor het vrijkomen van cortisol, hetgeen de vetverbranding stimuleert. En een grotere spiermassa zorgt voor een hogere rustverbranding (rust metabolisme).

Nadelen zijn er echter ook wel degelijk. Aangezien het een sport is waar je veel onverwachte bewegingen maakt en je weinig controle hebt op de intensiteit, kan je gemakkelijk blessures oplopen of je lichaam overbelasten. Op het moment dat je blessures hebt kan je niet bewegen en dat is natuurlijk niet goed voor het afvalproces. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden die bij Voetbal verder besproken worden, om deze blessures te voorkomen.

Hardlopen
Hardlopen kan een heel positief effect hebben op het verbeteren van je gewicht. Hierin zijn ook verschillende varianten, zoals sprint, duurloop en interval te bedenken die allemaal een bijdrage kunnen leveren aan een verbeterde stofwisseling. Heel belangrijk hierbij is dat je niet te zwaar traint, op een te hoge hartslag. Daarnaast is het belangrijk dat de spierkracht en coördinatie goed zijn om de klappen van het hardlopen op de gewrichten op te vangen om blessures te voorkomen. Voor meer informatie hierover kijk bij hardlopen.

Overige trainingsvormen
Zoals gezegd hebben vrijwel alle trainingsvormen een positief effect op je gewicht mits goed jouw leefstijl aanpast. Online Pro Trainer kan je hierin adviseren hoe dit te bereiken en hiervoor een optimaal trainingsschema op te stellen.

Wil je een trainingsprogramma met jouw favoriete trainingsvorm waarmee je effectief je doelstellingen kan bereiken? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s of neem contact op.