Gezondheid verbeteren

Je gezondheid verbeteren met sporten

Gezondheid is een veel omvattend begrip. Een gezond leven leidt je o.a. met natuurlijke voeding, weinig stress, voldoende ontspanning en natuurlijk voldoende lichamelijke beweging. Sporten wordt door veel mensen als een belangrijk onderdeel gezien om een gezond leven te leiden. Hier vindt je info over hoe je op een effectieve manier je gezondheid kan verbeteren met sporten.


Fitnessapparatuur als hulmiddel om jouw doelstellingen te bereiken

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>



Gezondheid verbeteren

Je gezondheid verbeteren is nogal een breed begrip, ook als je alleen kijkt naar het puur lichamelijke oefeningen. Dit komt omdat je gezondheid bepaalt wordt door heel veel factoren en sporten ook op veel van deze factoren een invloed kan hebben. Echter bestaat voor veel mensen trainen om de gezondheid te verbeteren vooral uit een focus op de algehele gezondheid.

Hieronder vindt je waar je op moet letten en bij verwachtingen zie je ook wat voor resultaat je kan verwachten door hier op te focussen. Bij oefeningen zie je vervolgens een opzet met trainingen die bijdragen om je gezondheid te verbeteren en bij trainingvorm zie je hoe een bepaalde sport hierin bij kan dragen. Wil je echt een training op maat kijk dan bij onze totaal trainingsprogramma’s.

Hoe train je om je gezondheid te verbeteren?

De gezondheid verbeteren betekent een verbetering van het totale lichamelijke fitheid, gericht op uithoudingsvermogen/conditie,spierkracht en stabiliteit. Op een efficiente manier je gezondheid verbeteren of op peil houden betekent dan ook dat je moet focussen op je gehele lichaam. Hieronder en in de tabbladen vindt je veel informatie over hoe je efficient kan trainen wanneer gezondheid verbeteren je doel is.

  • conditie: Een betere conditie maakt je fitter, vitaler en sterker in tijden van tegenslag, zoals bij ziekte of in situaties die een psychische impact hebben.
  • Kracht: Meer kracht zorgt ervoor dat je spieren sterker zijn om lichamelijke klachten tegen te gaan en ook om blessures te voorkomen.
  • Stabiliteit: Als laatste is het heel belangrijk dat je zorgt voor een goede stabiliteit, wat zorgt voor een betere balans van je lichaam en het stelt je in staat om bewegingen van het lichaam beter op te vangen. Dit is zeker zo belangrijk om klachten en blessures te voorkomen.


Rustperiode

Zoals hierboven is vermeld, is de gezondheid afhankelijk van een aantal belangrijke aspecten. Innerlijke rust, fysieke/ mentale gezondheid en natuurlijke/ gezonde voeding. Innerlijke rust en fysieke gezondheid zijn aspecten waarmee Online Pro Trainer kan helpen. Door de juiste verhouding tussen arbeid (training + werk) en rust te bepalen heeft het lichaam voldoende tijd om te herstellen van de training en de dagelijkse werkzaamheden. Is de rustfase niet lang genoeg, dan zal het lichaam in een ‘overtraining’ terecht komen. Dit zorgt voor algemene vermoeidheidsklachten en blessures.

Lichamelijke beweging zorgt voor het activeren van het aeroob energiesysteem (zuurstofsysteem) hetgeen zorgt voor een betere doorbloeding van het lichaam. Dit geeft energie voor de rest van de dag!
Verbetering van de gezondheid is dus afhankelijk van training en beweging, maar je moet voldoende rust houden om te herstellen van de trainingen!

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Wat kan je verwachten als je gaat trainen om je gezondheid te verbeteren

Sporten levert vrij snel een bijdrage aan je gezondheid. Dit merk je doordat je conditie en spierontwikkeling vooruit gaan. Echter is het natuurlijk niet zo dat sporten je direct top fit maakt en met alleen sporten leidt je nog geen gezond leven. Wat kan je wel verwachten als je op een goede en uitgebalanceerde manier sport om je gezondheid te verbeteren. Hieronder vindt je een overzicht van wat je kan verwachten:

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Betere conditieFlinke spiergroei (bodybuilding)
Meer uithoudingsvermogenGewichtsverlies (zonder voeding)
Sterkere spieren
Meer dagelijkse energie
Gewichtsverlies (icm voeding)
Beter humeur
Verbeterde coördinatie
Sterkere spieren

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Welke fitnessoefeningen zijn met name geschikt met als doel je gezondheid te verbeteren?

Vrijwel alle fitnessoefeningen dragen in meer of mindere mate bij aan een goede gezondheid. Het is vooral belangrijk dat je een uitgebalanceerd programma volgt waarbij je zowel conditietraining, krachttraining als stabiliteitsoefeningen meeneemt. Om een voorbeeld te geven met dit specifieke doel voor ogen hebben we hieronder een trainingsprogramma gemaakt met fitnessoefeningen die hier met name voor geschikt zijn. Dit is dus een voorbeeldschema en het juiste trainingsprogramma kan voor ieder persoon anders zijn. Wil je echt een trainingsprogramma op maat om je gezondheid te verbeteren kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Voorbeeld Trainingsprogramma gezondheid verbeteren

Hieronder vindt je een voorbeeld van een trainingsschema gericht op het verbeteren van je gezondheid. De uitleg waarom het schema er zo uit ziet vindt je eronder. Door op de oefeningen te klikken krijg je meer informatie over iedere trainingsoefening.

KrachtoefeningenSeriesHerhalingenSerie rust
Sit up3max45 sec
Plankhouding430 sec30 sec
Lunges38 Links/8 rechts45 sec
Fly back31545 sec


Cardio oefeningenDuur (min)Interval (min)Hartslag (HF)
Hardlopen 183x (4min - 2min)HF 163 - 133
Roeien 10-HF 135
Fietsen 155x (2min-1min)HF 128 - 158

Uitleg trainingsprogramma gezondheid verbeteren

Het trainingsprogramma hierboven is een standaard voorbeeld van een schema dat geschikt is om je gezondheid te verbeteren. Hierin zijn voornamelijk oefeningen voor in een fitnessruimte opgenomen, maar natuurlijk is er ook een trainingsschema mogelijk waarin bepaalde sporten worden meegenomen of waarin gericht wordt op andere training buiten de sportschool.

Het trainingsprogramma om je gezondheid te verbeteren is breed opgezet met een grote diversiteit in oefeningen, zodat je alle aspecten van kracht, conditie en stabiliteit traint. Hierbij is er gelet op een goede balans tussen de verschillende oefeningen. Het voordeel van dit trainingsprogramma is dat je echt een overall training volgt en dus niet voornamelijk gefocust op een specifiek gedeelte of een specifiek doel.

Krachttraining
De krachtoefeningen die hier zijn gekozen richten zich op de belangrijkste spiergroepen die je helpen om een goede balans te krijgen in je lichaam en spieren te ontwikkelen die belangrijk zijn voor de rest van je lichaam. Zo zijn buikspieren heel belangrijk in vrijwel alle bewegingen die je maakt. Daarnaast zorgt een stabiliteitsoefening als een plankhouding ervoor dat ook de kleinere spieren hierin getraind worden, zodat er een betere coördinatie ontstaat in het lichaam. Hierdoor krijg je meer bewegingsmogelijkheden en voel je jezelf simpelweg beter en vitaler.

De series, herhalingen etc. zijn natuurlijk fictief, maar dit zijn wel reële aantallen die voor de doelstelling om je gezondheid te verbeteren geschikt zijn. De gewichten die je per krachtoefening nodig hebt hangen helemaal af van je lichaamskenmerken en eventuele klachten. Pak je te weinig dan is de training niet effectief, teveel kan juist leiden tot een verslechtering van de gezondheid door blessures en lichamelijke klachten.

Cardiotraining
De conditie oefeningen die hier gekozen zijn, zijn vooral divers en door middel van de verschillende interval trainingen gericht op een goede afwisseling tussen het verbeteren van het aeroob en anaeroob energiesysteem. Wat belangrijk is, is dat de hartslag maar zelden boven de maximale verzuringsgrens uitkomt, zodat de training ook echt effectief is en de conditie op een verantwoorde manier verbeterd. Dit zorgt ervoor dat je jezelf fitter gaat voelen en simpelweg gezonder wordt. De juiste hartslag is voor ieder persoon verschillend en de hartslagfrequenties in het voorbeeld zijn dan ook fictief.

Ben je op zoek naar een persoonlijk trainingsprogramma wat volledig bij jou past? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Welke trainingsvormen zijn geschikt om deze doelstellingen te bereiken?

Wanneer je verantwoord traint heeft vrijwel elke trainingsvorm of sport een positief effect op je gezondheid. Natuurlijk zijn er wel trainingsvormen die meer impact hebben op je gezondheid dan anderen. Darten heeft nu eenmaal minder effect als hardlopen. Hieronder vindt je uitleg over de manier waarop een aantal van de belangrijkste trainingsvormen kunnen bijdragen aan het verbeteren van je gezondheid.

Voetbal
Voetbal kan zeker een bijdrage leveren aan het verbeteren van je gezondheid. De bewegingen die je maakt in het veld zorgen ervoor dat je lichaam losser wordt en spieren zich ontwikkelen. Daarnaast zorgt het continue sprinten en stoppen ervoor dat vooral je anaeroob energiesysteem verbeterd, hoewel met 90 minuten voetbal je conditie over het algemeen positief beinvloedt wordt.

Nadelen zijn er echter ook wel degelijk. Aangezien het een sport is waar je veel onverwachte bewegingen maakt en je weinig controle hebt op de intensiteit, kan je gemakkelijk blessures oplopen of je lichaam overbelasten. Hier kan je natuurlijk weinig tegen doen, aangezien je toch altijd gewoon wil winnen. Om vooral gebruik te maken van de positieve effecten van voetbal op je gezondheid is het dan ook belangrijk dat je zorgt dat je lichaam in staat is om de negatieve effecten op te vangen en te voorkomen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden die bij Voetbal verder besproken worden.

Hardlopen
Hardlopen kan een heel positief effect hebben op het verbeteren van je gezondheid. Hierin zijn ook verschillende varianten, zoals sprint, duurloop en interval te bedenken die allemaal een bijdrage kunnen leveren aan een goede gezondheid. Heel belangrijk hierbij is dan wel dat je enerzijds de juiste hartslag aanhoudt die bij jou past en anderzijds de juiste techniek gebruikt. Voor meer informatie hierover kijk bij hardlopen.

Overige trainingsvormen
Zoals gezegd hebben vrijwel alle trainingsvormen een positief effect op de gezondheid mits goed uitgevoerd en mits je ook in de juiste fysieke conditie bent om de trainingsvorm goed uit te kunnen voeren. Online Pro Trainer kan je hierin adviseren hoe dit te bereiken en hiervoor een optimaal trainingsschema op te stellen.

Wil je een trainingsprogramma met jouw favoriete trainingsvorm waarmee je effectief je doelstellingen kan bereiken? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s of neem contact op.