Meer energie krijgen

Meer energie krijgen met sporten

Om meer energie te krijgen tijdens de dagelijkse activiteiten is het belangrijk om op een goede manier te sporten.
Bij een goede training wordt het lichaam conditioneel sterker gemaakt, hierdoor krijg je natuurlijk meer energie. Als je daarnaast niet voldoende rust neemt om te herstellen van die training, dan krijg je een averechts effect. Door te weinig rust krijg je een soort overtraining wat vermoeidheidsklachten en blessures oplevert. De juiste verhouding tussen Training en Rust zorgt voor een toename aan energie.


Fitnessapparatuur als hulmiddel om jouw doelstellingen te bereiken

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>



Meer energie krijgen

Om meer energie te krijgen is het belangrijk om het gehele lichaam te trainen. Naast het uithoudingsvermogen wat je traint bij cardiooefeningen, zoals hardlopen, fietsen, zwemmen, crosstrainen is de ontwikkeling van spierkracht en spiercoördinatie heel belangrijk. Hoe beter de spieren ontwikkeld zijn hoe makkelijker de dagelijkse activiteiten uitgevoerd kunnen worden. Tuinieren, het rechtop zitten, boodschappen doen, huishouden zijn simpele activiteiten die door beter ontwikkelde spieren minder moeite kosten. Hierdoor wordt er minder energie verloren, waardoor je dus meer energie overhoudt voor andere dienen!

Hieronder vindt je waar je op moet letten en bij verwachtingen zie je ook wat voor resultaat je kan verwachten door hier op te focussen. Bij oefeningen zie je vervolgens een opzet met trainingen die bijdragen om je conditie te verbeteren en bij trainingvorm zie je hoe een bepaalde sport hierin bij kan dragen. Wil je echt een training op maat kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Hartslag

Om te zorgen voor een goede intensiteit van de training is de hartslag de belangrijkste factor! De hartslag bepaalt hoe zwaar de training is. Elke sporter heeft een persoonlijke verzuringshartslag waarboven je beter niet kunt trainen. Train je structureel boven die verzuringsgrens, dan wordt je lichaam te zwaar belast. Het herstel na zo’n training duurt te lang waardoor je overbelast raakt.
De arbeid – rust verhouding is dus belangrijk, de zwaarte van de training bepaalt hoeveel rust je nodig hebt.

Arbeid – rust verhouding

Om meer energie te krijgen van training is het zeer belangrijk om de juiste arbeid – rust verhouding aan te houden. Op het moment dat je een training hebt ondergaan, gaat het lichaam zichzelf herstellen. Nadat je hersteld bent, ben je conditioneel sterker geworden, hetgeen je meer energie geeft. Echter geef je jezelf te weinig rust na een training, door bijvoorbeeld werk of jouw sociaal leven, dan kan het lichaam niet herstellen en neemt vermoeidheid juist toe. Belangrijk is dus om de intensiteit van een training aan te passen aan jouw persoonlijke situatie om op een verantwoorde manier meer energie te genereren.

Overtraining of overbelasting

Overtraining of overbelasting ontstaat op het moment dat het lichaam niet voldoende kan herstellen van de activiteiten van een bepaald persoon. De combinatie tussen werk, sociaal leven en sport is zeer belangrijk om goed in balans te houden. Bij te weinig hersteltijd is de kans op oververmoeidheid, lusteloosheid en blessures heel groot. Het gaat hierbij om het principe van overcompensatie, in het volgende artikel kan je lezen wat hiermee bedoeld wordt. Principe van overcompensatie

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Wat kan je verwachten als je gaat trainen om meer energie te krijgen

Op een juiste manier sporten in combinatie met de juiste hoeveelheid rust zorgt ervoor dat meer energie krijgt. Dit merk je doordat je minder snel moe bent en de spierontwikkeling verbetert. Naast meer energie krijgen, zijn er nog meer verwachtingen die deze doelstelling met zich meebrengt.
Daarnaast zijn er ook verwachtingen, zoals plaatselijk vetverbranding, die je bij conditie verbetering niet kan verwachten. Hieronder vindt je een overzicht van wat je kan verwachten:

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Verbeterde gezondheidFlinke spiergroei (bodybuilding)
Betere conditieGewichtsverlies (zonder voeding)
Sterkere spierenPlaatselijke vetverbranding
Minder stress
Verlaging Cholesterol/ hoge bloeddruk
Meer dagelijkse energie
Gewichtsverlies (icm voeding)
Beter humeur
Betere coördinatie
Minder vermoeidheidsklachten

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Welke fitnessoefeningen zijn met name geschikt met als doel meer energie krijgen?

Vrijwel alle fitnessoefeningen dragen in meer of mindere mate bij aan het verkrijgen van meer energie. Het is vooral belangrijk dat je een uitgebalanceerd programma volgt waarbij jouw dagelijkse activiteiten in meegenomen zijn. Om een voorbeeld te geven met dit specifieke doel voor ogen hebben we hieronder een trainingsprogramma gemaakt met fitnessoefeningen die hier met name voor geschikt zijn. Dit is dus een voorbeeldschema en het juiste trainingsprogramma kan voor ieder persoon anders zijn. Wil je echt een trainingsprogramma op maat om je gezondheid te verbeteren kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Voorbeeld Trainingsprogramma meer energie krijgen

Hieronder vindt je een voorbeeld van een trainingsschema gericht op het verkrijgen van meer energie. De uitleg waarom het schema er zo uit ziet vindt je eronder. Door op de oefeningen te klikken krijg je meer informatie over iedere trainingsoefening.

KrachtoefeningenSeriesHerhalingenSerie rust
Bankdrukken31545 sec
Zijwaartse plank320sec Links/ 20sec Rechts30 sec
Squat halve bal32030 sec
Low row dumbell31545 sec


Cardio oefeningenDuur (min)Interval (min)Hartslag (HF)
Hardlopen 153x(2min-3min)HF 120 - 155
Crosstrainer 10-HF 140
Fietsen 165x (2min-2min)HF 117 - 151

Uitleg trainingsprogramma meer energie verkrijgen

Het trainingsprogramma hierboven is een standaard voorbeeld van een schema dat geschikt is om meer energie te krijgen. In dit een trainingsschema is niet te zien wat de dagelijkse activiteiten van de sporter zijn. Om nogmaals aan te geven is het zeer belangrijk om de intensiteit van de training aan te passen aan de werksituatie en sportsituatie van een sporter.

Het trainingsprogramma om meer energie te krijgen is breed opgezet met een grote diversiteit in oefeningen, zodat je het gehele lichaam traint. Hierbij is er gelet op een goede balans tussen de verschillende oefeningen, zodat het lichaam in een goede balans komt. Eenzijdig trainen, bijvoorbeeld alleen het bovenlichaam, zorgt voor een disbalans wat uiteindelijk zorgt voor lichamelijke klachten. Het voordeel van dit trainingsprogramma is dat je echt een overall training volgt en dus niet voornamelijk gefocust op een specifiek gedeelte of een specifiek doel.

Krachttraining/ coördinatie
Deze oefeningen die hier zijn gekozen richten zich op de belangrijkste spiergroepen die je helpen om een goede balans te krijgen in je lichaam en spieren te ontwikkelen die belangrijk zijn voor de rest van je lichaam. Zo zijn buikspieren heel belangrijk in vrijwel alle bewegingen die je maakt. Daarnaast zorgt een stabiliteitsoefening als een plankhouding ervoor dat ook de kleinere spieren hierin getraind worden, waardoor er een betere coördinatie ontstaat in het lichaam. De totale training zorgt dus voor balans en dit geeft meer energie in het dagelijks leven.

De series, herhalingen etc. zijn natuurlijk fictief, maar dit zijn wel reële aantallen die voor de doelstelling om je gezondheid te verbeteren geschikt zijn. De gewichten die je per oefening nodig hebt hangen helemaal af van je lichaamskenmerken en eventuele klachten. Pak je te weinig dan is de training niet effectief, teveel kan juist leiden tot een verslechtering van de conditie door blessures en lichamelijke klachten.

Cardiotraining
De uithoudingsvermogen trainingen die hier gekozen zijn, zijn opgezet om de hartspier te versterken. Daarnaast is het belangrijk dat er capillarisatie plaatsvindt. Capillarisatie betekent een betere vertakking van de bloedvaten om de spieren. Hierdoor kunnen de spieren meer zuurstof uit het bloed halen, hetgeen zorgt voor meer energie. Wat belangrijk is, is dat de hartslag maar zelden boven de maximale verzuringsgrens uitkomt, zodat de training ook echt effectief is en de conditie op een verantwoorde manier verbetert. Dit zorgt ervoor dat je jezelf fitter gaat voelen en simpelweg gezonder wordt. De juiste hartslag is voor ieder persoon verschillend en de hartslagfrequenties in het voorbeeld zijn dan ook fictief.

Ben je op zoek naar een persoonlijk trainingsprogramma wat volledig bij jou past? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Welke trainingsvormen zijn geschikt om deze doelstellingen te bereiken?

Wanneer je verantwoord traint heeft vrijwel elke trainingsvorm of sport een positief effect op je gezondheid. Natuurlijk zijn er wel trainingsvormen die meer impact hebben op jouw energie dan anderen. Darten heeft nu eenmaal minder effect als hardlopen. Hieronder vindt je uitleg over de manier waarop een aantal van de belangrijkste trainingsvormen kunnen bijdragen aan het verbeteren van je conditie.

Voetbal
Voetbal kan zeker een bijdrage leveren aan het verkrijgen van energie. De 90minuten zorgen ervoor dat het uithoudingsvermogen (aeroob energiesysteem) verbetert. Door het vele schieten, wenden en keren, springen worden de spieren versterkt en de stabiliteit/ coördinatie verbetert. Dit zorgt ook voor een verbetering van het anaeroob energiesysteem. Dit geheel geeft je in het dagelijks leven meer energie.

Nadelen zijn er echter ook wel degelijk. Voetbal is een sport waarin je vaak boven de verzuringshartslag komt. Als je de dagen daarna niet voldoende herstelt, dan is de kans op overbelasting zeer groot. Dit kan leiden tot blessures. Om vooral gebruik te maken van de positieve effecten van voetbal op je conditie is het dan ook belangrijk dat je zorgt dat je lichaam in staat is om de negatieve effecten op te vangen en te voorkomen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden die bij Voetbal verder besproken worden.

Hardlopen
Hardlopen kan een heel positief effect hebben op het verbeteren van je conditie. Hierin zijn ook verschillende varianten, zoals sprint, duurloop en interval te bedenken die allemaal een bijdrage kunnen leveren aan een goede conditie. Heel belangrijk hierbij is dat je niet te zwaar traint, op een te hoge hartslag. Daarnaast is het belangrijk dat de spierkracht en coördinatie goed zijn om de klappen van het hardlopen op de gewrichten op te vangen. Voor meer informatie hierover kijk bij hardlopen.

Overige trainingsvormen
Zoals gezegd hebben vrijwel alle trainingsvormen een positief effect op de conditie mits goed uitgevoerd en mits je ook in de juiste fysieke conditie bent om de trainingsvorm goed uit te kunnen voeren. Online Pro Trainer kan je hierin adviseren hoe dit te bereiken en hiervoor een optimaal trainingsschema op te stellen.

Wil je een trainingsprogramma met jouw favoriete trainingsvorm waarmee je effectief je doelstellingen kan bereiken? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s of neem contact op.