Nekklachten

Je Nekklachten verminderen met sporten

Nekklachten is hedendaags een veel voorkomende blessure. Zittend werk, minder beweging, computer werk, zo een paar voorbeelden die de laatste jaren flink zijn toegenomen. Nekklachten zijn heel divers. De oorzaak van nekklachten is niet altijd direct te achterhalen. Vaak wordt de nek losgemaakt, maar na een paar weken zit de nek alweer vast. De oorzaak is in deze dus niet aangepakt. Verschillende behandelmethodes worden aangeboden om de oorzaak te achterhalen.

Het blijft echter wel zo dat bewegen en trainen zorgen voor versterkte spieren. De versterkte spieren zorgen voor een betere ondersteuning van de ruggenwervel. Dit leidt in veel gevallen tot het verhelpen van de nekklachten of tot het verminderen van de nekklachten.


Fitnessapparatuur als hulmiddel om nekklachten te verminderen

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>




Nekklachten verbeteren

Sporten is een belangrijk middel om nekklachten aan te pakken. Het biedt het lichaam ondersteuning om de nekklachten te verbeteren.

Oorzaak nekklachten

Om van nekklachten af te komen is het belangrijk om de oorzaak van de nekklachten te achterhalen. Weet je de oorzaak, dan kan je daar iets aan veranderen en de klachten verdwijnen. Echter het is niet makkelijk om de oorzaak te achterhalen. Nekklachten kunnen op veel verschillende manieren zijn ontstaan. Enkele voorbeelden:

  • Verkeerde houding
  • Verkeerde tiltechniek
  • Zeer slappe spieren
  • Aandoening op orgaan niveau
  • Stress

Waarom helpt trainen bij Nekklachten?

Ongeacht de oorzaak van de nekklachten, training zorgt ervoor dat de spieren in het lichaam sterker worden. Daarnaast zorgt de juiste training ervoor dat het lichaam goed belastbaar is om het werk aan te kunnen. Hoe beter het lichaam in conditie is, hoe beter het lichaam bestand is tegen een verkeerde houding, of verkeerde tiltechniek. Training is ook belangrijk om stress te verminderen.
Training zorgt er niet altijd voor dat de oorzaak aangepakt wordt, maar zorgt er wel voor dat het lichaam beter bestand is tegen de eventuele oorzaak. Hierdoor worden de klachten minder of verdwijnen volledig.

Behandeling

Zijn de nekklachten al aanwezig en door krachttraining gaan de klachten niet weg, dan is het verstandig om de klachten te laten behandelen. Het kan zijn dat de klachten dusdanig erg zijn, waardoor training niet voldoende hulp biedt om van de klachten af te komen. Bijvoorbeeld een fysiotherapeut, osteopaat of haptonoom kan de oorzaak achterhalen en deze aanpakken.

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Wat kan je verwachten als je gaat trainen om je nekklachten te verbeteren?

Sporten is belangrijk om de spieren te versterken en de stabiliteit te verbeteren. Deze verbeterde spierkracht en stabiliteit is van essentieel belang voor de nekklachten. Wat kan je allemaal verwachten bij deze doelstelling en wat je kan ook zeker niet verwachten als je op deze manier gaat trainen. In onderstaande tabel staat wat je wel en niet kan verwachten bij het verbeteren van de RSI klachten:

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Vermindering van nekklachtenFlinke spiergroei (bodybuilding)
Versterking schouderspierenPlaatselijke vetverbranding
Minder hoofdpijn
Geen uitstraling meer naar de armen
Betere balans
Meer energie
Minder rugklachten
Betere stabiliteit / coördinatie
Sterkere armspieren

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Welke fitnessoefeningen zijn met name geschikt met als doel je nekklachten verbeteren?

Belangrijk bij het verbeteren van nekklachten is het trainen van het bovenlichaam. De spierkracht en stabiliteit moeten goed ontwikkeld zijn om nekklachten te ondersteunen. Daarnaast kunnen ook de beenspieren een rol spelen in het verbeteren van de nekklachten. Dit is per individu verschillend. Om te bepalen of beenspieren daarin meespelen is het belangrijk om te weten wanneer de nekklachten optreden en sommige (eventuele) trainingsvormen worden uitgevoerd.
Om een voorbeeld te geven met dit specifieke doel voor ogen, hebben we hieronder een trainingsprogramma gemaakt met fitnessoefeningen die hier met name voor geschikt zijn. Dit is dus een voorbeeldschema en het juiste trainingsprogramma kan voor ieder persoon anders zijn. Wil je echt een trainingsprogramma op maat om je spierkracht te versterken kijk dan bij onze persoonlijke trainingsschema’s.

Voorbeeld Trainingsschema nekklachten verbeteren

Hieronder vindt je een voorbeeld van een trainingsschema gericht op het verbeteren van de nekklachten. De uitleg waarom het schema er zo uit ziet vindt je eronder. Door op de oefeningen te klikken krijg je meer informatie over iedere trainingsoefening.

KrachtoefeningenSeriesHerhalingenSerie rust
Plankhouding430sec30 sec
Shoulder side raise52030 sec
Low row dumbell32030sec
Sit up3max30sec
Bankdrukken32030sec
Torsie buik38Links/8Rechts30sec
Upright row31245sec

Uitleg trainingsprogramma nekklachten verbeteren

Het trainingsprogramma hierboven is een voorbeeld van een schema dat geschikt is om je spierkracht en coördinatie in het bovenlichaam te versterken. Dit om nekklachten aan te pakken. Omdat de oorzaak van nekklachten niet altijd duidelijk is, wordt het volledige bovenlichaam getraind, maar het accent ligt op de nekspieren. In dit trainingsprogramma zijn voornamelijk oefeningen voor in een fitnessruimte opgenomen, maar natuurlijk is er ook een trainingsschema mogelijk waarin bepaalde sporten worden meegenomen of waarin gericht wordt op andere training buiten de sportschool.

Het trainingsprogramma om nekklachten te verbeteren is breed opgezet met een grote diversiteit in oefeningen, zodat je zowel spierkracht als coördinatie/ stabiliteit traint. Hierbij is er gelet op een goede balans tussen de verschillende oefeningen.

Krachttraining/ coördinatie stabiliteit
Er zijn oefeningen gekozen om spierkracht te versterken. Daarnaast komt de coördinatie terug in de fitnessprogramma. De kracht wordt verbeterd omdat het lichaam dan makkelijker de zwaardere belasting op het lichaam kan verdragen. De coördinatie wordt getraind, omdat de kleine spiertjes in het lichaam aan te spreken en de samenwerking tussen de grotere spiergroepen te verbeteren. Dit verbetert de aansturing van grotere, zwaardere bewegingen.

De series, herhalingen etc. zijn natuurlijk fictief, maar dit zijn wel reële aantallen die voor de doelstelling om je gezondheid te verbeteren geschikt zijn. De gewichten die je per oefening nodig hebt hangen helemaal af van je lichaamskenmerken en eventuele klachten. Pak je te weinig dan is de training niet effectief, teveel kan juist leiden tot een verslechtering van de conditie door blessures en lichamelijke klachten.

Ben je op zoek naar een persoonlijk trainingsprogramma wat volledig bij jou past? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Welke trainingsvormen zijn geschikt om deze doelstellingen te bereiken?

Om nekklachten aan te pakken met andere trainingsvormen is zeer moeilijk, omdat je nooit zoveel controle kunt houden als bij fitnessoefeningen. Een combinatie met bijvoorbeeld yoga is wel een goede optie. Hierbij wordt geconcentreerd op de lichaamshouding en ontspanning van het lichaam. Dit kan je dan combineren met het versterken van het bovenlichaam door middel van fitnessoefeningen.

Dit geldt ook bij rugklachten of RSI klachten.

Trainingsvormen
Bij trainingsvormen worden een aantal sporten beschreven. Bij elke sport wordt aangegeven welke spiergroepen dominant aanwezig zijn.
Voor meer informatie bekijk de verschillende sporten op Trainingsvormen.

Wil je een trainingsprogramma met jouw favoriete trainingsvorm waarmee je effectief je doelstellingen kan bereiken? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s of neem contact op.