RSI

Je RSI-klachten verbeteren met sporten

RSI klachten komen in de huidige samenleving steeds vaker voor. Onder andere door het vele computerwerk worden werkgevers/ werknemers steeds meer geconfronteerd met deze aandoening.

Sporten is heel goed om de RSI klachten aan te pakken. Door het versterken van de spieren kan het lichaam makkelijker de druk opvangen. Daarnaast is het in beweging zetten van deze spieren belangrijk om klachten te voorkomen.


Fitnessapparatuur als hulmiddel om RSI klachten te verminderen

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>




RSI klachten verbeteren

RSI (Repetitive Strain Injury)

RSI klachten komen in de huidige samenleving steeds vaker voor. Onder andere door het vele computerwerk worden werkgevers/ werknemers steeds meer geconfronteerd met deze aandoening. RSI is een verzamelnaam voor aandoeningen/klachten die wordt veroorzaakt door de vele repeterende bewegingen en statische houding die gemaakt worden achter een computer. Schouderklachten, nekklachten, elleboogklachten, polsklachten zijn bekende aandoeningen. Daarnaast zijn tintelingen in de vingers, uitstralingen vanuit de schouder naar armen en vermoeidheid in de armspieren duidelijke aandoeningen die onder de RSI kunnen vallen.

Om RSI – klachten te verhelpen zijn een aantal punten zeer belangrijk:

  • Sporten
  • Variërende positie
  • Lichaamshouding
  • Werkplaats
  • Behandeling

Waarom helpt sporten bij RSI klachten?

De repeterende bewegingen tijdens het werk worden door spieren gemaakt. Op het moment dat de spieren niet goed ontwikkeld zijn, dan worden zij na verloop van tijd moe. De spieren kunnen de repeterende bewegingen niet meer goed uitvoeren. Dit zorgt voor overbelasting en geeft irritaties bij de gewrichten en de pezen. Hierdoor kunnen ontstekingen ontstaan en de gewrichten vast komen te zitten.
Door een goede training worden de juiste spieren sterker gemaakt en wordt de stabiliteit verbeterd. De sterkere spieren zijn beter bestand tegen de statische houding en de repeterende bewegingen. Bewegen heeft ook een losmakende functie. Door goed te bewegen worden de spieren uit de statische houding gebracht en wordt de doorbloeding gestimuleerd.

Variërende positie

Door 8 uur per dag achter de computer te zitten in dezelfde positie, wordt het lichaam continue belast. Het is goed om tijdens het werk elk uur even te bewegen. Een rondje lopen waarbij je de armen, schouders, nek en bovenrug losmaakt. Hierbij vindt er een ontspanningsmoment plaats.

Lichaamshouding

De lichaamshouding is essentieel. Als er spanning op de spieren staat tijdens het werk, worden deze spieren op een gegeven moment overbelast door de statische belasting. Tijdens het werken mag er geen spanning staan op de spieren en gewrichten.

Werkplaats

De lichaamshouding en variërende positie zijn goed te organiseren door een goede werkplaats. Staat de stoel op de goede hoogte? Staat het beeldscherm op de goede ooghoogte? Staat er spanning op de schouders? Door een goede werkplaats analyse worden deze vragen beantwoord en zal het lichaam zo ontspannen mogelijk kunnen werken.

Behandeling bij RSI-klachten

Zijn de RSI-klachten al aanwezig en door krachttraining gaan de klachten niet weg, dan is het verstandig om de klachten te laten behandelen. Het kan zijn dat de klachten dusdanig erg zijn, waardoor training niet voldoende hulp biedt om van de klachten af te komen. Een fysiotherapeut bijvoorbeeld kan zorgen dat de vastzittende gewrichten weer los komen te zitten.

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Wat kan je verwachten als je gaat trainen om je RSI klachten te verbeteren?

Sporten is belangrijk om de spieren te versterken en de stabiliteit te verbeteren. Deze verbeterde spierkracht en stabiliteit is van essentieel belang voor RSI klachten. Wat kan je allemaal verwachten bij deze doelstelling en wat je kan ook zeker niet verwachten als je op deze manier gaat trainen. In onderstaande tabel staat wat je wel en niet kan verwachten bij het verbeteren van de RSI klachten:

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Geen last meer van RSIFlinke spiergroei (bodybuilding)
Verminderen van schouderklachtenGewichtsverlies
Verminderen van nekklachtenPlaatselijke vetverbranding
Pijnvrij werken
Minder hoofdpijn
Geen uitstraling meer naar de armen
Langer werken zonder klachten
Betere balans
Meer energie

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Welke fitnessoefeningen zijn met name geschikt met als doel je RSI klachten verbeteren?

De training zal voornamelijk bestaan uit spierkracht en stabiliteit training van het bovenlichaam. Het versterken van de schouderspieren, nekspieren, rugspieren armspieren en buikspieren zijn essentieel. Daarnaast is het belangrijk dat de samenwerking tussen deze spieren goed is, de coördinatie en stabiliteit moeten hiervoor verbeteren. Om de totale balans in het lichaam te bewaken is het goed om ook de beenspieren te trainen, echter hier zal niet de nadruk op liggen.
Om een voorbeeld te geven met dit specifieke doel voor ogen hebben we hieronder een trainingsprogramma gemaakt met fitnessoefeningen die hier met name voor geschikt zijn. Dit is dus een voorbeeldschema en het juiste trainingsprogramma kan voor ieder persoon anders zijn. Wil je echt een trainingsprogramma op maat om je spierkracht te versterken kijk dan bij onze persoonlijke trainingsschema’s.

Voorbeeld Trainingsprogramma RSI klachten verbeteren

Hieronder vindt je een voorbeeld van een trainingsschema gericht op het verbeteren van de RSI klachten. De uitleg waarom het schema er zo uit ziet vindt je eronder. Door op de oefeningen te klikken krijg je meer informatie over iedere trainingsoefening.

KrachtoefeningenSeriesHerhalingenSerie rust
Plankhouding430sec30 sec
Dumbell press52030 sec
Fly back32030sec
Squat31545sec
Triceps dumbell32030sec
Torsie buik38Links/8Rechts30sec
Sit up fietsen3max20sec
Shoulder side raise31545sec

Uitleg trainingsprogramma RSI klachten verbeteren

Het trainingsprogramma hierboven is een standaard voorbeeld van een schema dat geschikt is om RSI klachten te verbeteren. Hierin zijn voornamelijk oefeningen voor in een fitnessruimte opgenomen, maar natuurlijk is er ook een trainingsschema mogelijk waarin bepaalde sporten worden meegenomen of waarin gericht wordt op andere training buiten de sportschool.

Het trainingsprogramma om RSI klachten te verbeteren is breed opgezet met een grote diversiteit in oefeningen, zodat je zowel spierkracht als coördinatie/ stabiliteit traint. Hierbij is er gelet op een goede balans tussen de verschillende oefeningen. Het voordeel van dit trainingsprogramma is dat je echt een overall training volgt en dus niet voornamelijk gefocust op een specifiek gedeelte of een specifiek doel.

Krachttraining/ coördinatie stabiliteit
Er zijn oefeningen gekozen om de armspieren, schouderspieren, nekspieren, bovenrugspieren en buikspieren te versterken.
Om de balans in het lichaam te bewaren is er met de Squat een oefening gekozen om de beenspieren te versterken. Daarnaast wordt er met de plankhouding en de fly back ook de stabiliteit in de ruggenwervel versterkt. Dit is van groot belang om te zorgen dat de wervels niet ‘vast’ gaan zitten.

De series, herhalingen etc. zijn natuurlijk fictief, maar dit zijn wel reële aantallen die voor de doelstelling om je gezondheid te verbeteren geschikt zijn. De gewichten die je per oefening nodig hebt hangen helemaal af van je lichaamskenmerken en eventuele klachten. Pak je te weinig dan is de training niet effectief, teveel kan juist leiden tot een verslechtering van de conditie door blessures en lichamelijke klachten.

Ben je op zoek naar een persoonlijk trainingsprogramma wat volledig bij jou past? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Welke trainingsvormen zijn geschikt om deze doelstellingen te bereiken?

Om RSI klachten aan te pakken met andere trainingsvormen is zeer moeilijk, omdat je nooit zoveel controle kunt houden als bij fitnessoefeningen. Een combinatie met bijvoorbeeld yoga is wel een goede optie. Hierbij wordt geconcentreerd op de lichaamshouding en ontspanning van het lichaam. Dit kan je dan combineren met het versterken van het bovenlichaam door middel van fitnessoefeningen.

Dit geldt ook bij rugklachten of RSI klachten.

Trainingsvormen
Bij trainingsvormen worden een aantal sporten beschreven. Bij elke sport wordt aangegeven welke spiergroepen dominant aanwezig zijn.
Voor meer informatie bekijk de verschillende sporten op Trainingsvormen.

Wil je een trainingsprogramma met jouw favoriete trainingsvorm waarmee je effectief je doelstellingen kan bereiken? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s of neem contact op.