Rugklachten

Je Rugkklachten verbeteren met sporten

Rugklachten zijn veel voorkomend in de huidige maatschappij. Door de manier van leven, waarbij we steeds minder bewegen en ook ongezonder eten. Deze leefstijl zorgt ervoor dat het lichaam steeds minder weerbaar wordt, waardoor o.a. rugklachten ontstaan.

De oorzaak in niet altijd direct duidelijk, maar het blijft wel zo dat bewegen en trainen zorgen voor versterkte spieren. Zowel het onderlichaam als bovenlichaam is belangrijk om te trainen. Als het totale lichaam versterkt en de balans is goed dan leidt dat in veel gevallen tot het verhelpen van de rugklachten of tot het verminderen van de rugklachten.


Fitnessapparatuur als hulmiddel om rugklachten te verminderen

’100%’, ‘height’ => ’160px’ ) ); ?>




Rugklachten verbeteren

Sporten is een belangrijk middel om rugklachten aan te pakken. Het biedt het lichaam ondersteuning om de rugklachten te verbeteren.
Net zoals bij nekklachten is het niet altijd direct duidelijk wat de oorzaak is van rugklachten.

Oorzaak rugklachten

Om van rugklachten af te komen is het belangrijk om de oorzaak van de rugklachten te achterhalen. Weet je de oorzaak, dan kan je daar iets aan veranderen en de klachten verdwijnen. Echter het is niet makkelijk om de oorzaak te achterhalen. Nekklachten kunnen op veel verschillende manieren zijn ontstaan. Enkele voorbeelden:

  • Verkeerde lichaamshouding
  • Zwaar lichamelijk werk
  • Verkeerde looptechniek
  • Verkeerde tiltechniek
  • Slecht ontwikkelde spieren
  • Aandoening op orgaan niveau
  • Stress

Waarom helpt trainen bij rugklachten?

Ongeacht de oorzaak van de rugklachten, training zorgt ervoor dat de spieren in het lichaam sterker worden. Daarnaast zorgt de juiste training ervoor dat het lichaam goed belastbaar is om het werk aan te kunnen. Hoe beter het lichaam in conditie is, hoe beter het lichaam bestand is tegen een verkeerde houding, of verkeerde tiltechniek. Training is ook belangrijk om stress te verminderen.
Training zorgt er niet altijd voor dat de oorzaak aangepakt wordt, maar zorgt er wel voor dat het lichaam beter bestand is tegen de eventuele oorzaak. Hierdoor worden de klachten minder of verdwijnen volledig.

Behandeling

Zijn de rugklachten al aanwezig en door krachttraining gaan de klachten niet weg, dan is het verstandig om de klachten te laten behandelen. Het kan zijn dat de klachten dusdanig erg zijn, waardoor training niet voldoende hulp biedt om van de klachten af te komen. Bijvoorbeeld een fysiotherapeut, osteopaat of haptonoom kan de oorzaak achterhalen en deze aanpakken.

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Wat kan je verwachten als je gaat trainen om je rugklachten te verbeteren?

Sporten is belangrijk om de spieren te versterken en de stabiliteit te verbeteren. Deze verbeterde spierkracht en stabiliteit is van essentieel belang voor de rugklachten. Wat kan je allemaal verwachten bij deze doelstelling en wat je kan ook zeker niet verwachten als je op deze manier gaat trainen. In onderstaande tabel staat wat je wel en niet kan verwachten bij het verbeteren van de RSI klachten:

Wat kan ik verwachten?Wat kan ik niet verwachten?
Vermindering van rugklachtenFlinke spiergroei (bodybuilding)
Betere stabiliteit / coördinatie Plaatselijke vetverbranding
Minder hoofdpijn
Sterker bovenlichaam
Betere balans
Meer energie
Pijnvrij hardlopen
Verminderen van nekklachten
Minder stress

Wil je op een effectieve en doelgerichte manier je gezondheid verbeteren door te trainen specifiek gericht op jou? Online Pro Trainer biedt jou deze mogelijkheid.

Welke fitnessoefeningen zijn met name geschikt met als doel je rugklachten verbeteren?

Om rugklachten te verbeteren is het belangrijk om het gehele lichaam goed te trainen. Belangrijk is zowel het bovenlichaam als het onderlichaam. Op het moment dat de beenspieren niet goed ontwikkeld zijn, neemt de druk op de onderrug toe naarmate een beweging/ handeling zwaarder wordt. Het bovenlichaam is belangrijk om de ruggenwervel te ondersteunen. Bij goede spierkracht en goede coördinatie wordt de druk op de wervelkolom minder, dit leidt tot vermindering van de klachten.
Om een voorbeeld te geven met dit specifieke doel voor ogen, hebben we hieronder een trainingsprogramma gemaakt met fitnessoefeningen die hier met name voor geschikt zijn. Dit is dus een voorbeeldschema en het juiste trainingsprogramma kan voor ieder persoon anders zijn. Wil je echt een trainingsprogramma op maat om je spierkracht te versterken kijk dan bij onze persoonlijke trainingsschema’s.

Voorbeeld Trainingsprogramma rugklachten verbeteren

Hieronder vindt je een voorbeeld van een trainingsschema gericht op het verbeteren van de rugklachten. De uitleg waarom het schema er zo uit ziet, vindt je eronder. Door op de oefeningen te klikken krijg je meer informatie over iedere trainingsoefening.

KrachtoefeningenSeriesHerhalingenSerie rust
Plankhouding430sec30 sec
Good morning41245sec
Squat32030sec
Sit up5max10sec
Opdrukken3max45sec
Torsie buik38Links/8Rechts30sec
Lunges38Links/8Rechts45sec
Low row dumbell32030sec

Uitleg trainingsprogramma rugklachten verbeteren

Het trainingsprogramma hierboven is een voorbeeld van een schema dat geschikt is om je rugklachten te verbeteren. De trainingsoefeningen zijn gekozen om het totale lichaam te versterken. De oorzaak van rugklachten is niet altijd duidelijk. Omdat zowel beenspieren als buikspieren als borstspieren van invloed kunnen zijn, worden naast rugspieren ook deze spiergroepen getraind.
In dit trainingsprogramma zijn voornamelijk oefeningen voor in een fitnessruimte opgenomen, maar natuurlijk is er ook een trainingsschema mogelijk waarin bepaalde sporten worden meegenomen of waarin gericht wordt op andere training buiten de sportschool.

Krachttraining/ coördinatie stabiliteit
Er zijn oefeningen gekozen om spierkracht te versterken. Daarnaast komt de coördinatie terug in de fitnessprogramma. De kracht wordt verbeterd omdat het lichaam dan makkelijker de zwaardere belasting op het lichaam kan verdragen. De coördinatie wordt getraind, omdat de kleine spiertjes in het lichaam aan te spreken en de samenwerking tussen de grotere spiergroepen te verbeteren. Dit verbetert de aansturing van grotere, zwaardere bewegingen.

De series, herhalingen etc. zijn natuurlijk fictief, maar dit zijn wel reële aantallen die voor de doelstelling om je gezondheid te verbeteren geschikt zijn. De gewichten die je per oefening nodig hebt hangen helemaal af van je lichaamskenmerken en eventuele klachten. Pak je te weinig dan is de training niet effectief, teveel kan juist leiden tot een verslechtering van de conditie door blessures en lichamelijke klachten.

Ben je op zoek naar een persoonlijk trainingsprogramma wat volledig bij jou past? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s.

Welke trainingsvormen zijn geschikt om deze doelstellingen te bereiken?

Om rugklachten aan te pakken met andere trainingsvormen is zeer moeilijk, omdat je nooit zoveel controle kunt houden als bij fitnessoefeningen. Een combinatie met bijvoorbeeld yoga is wel een goede optie. Hierbij wordt geconcentreerd op de lichaamshouding en ontspanning van het lichaam. Dit kan je dan combineren met het versterken van het onderlichaam en bovenlichaam door middel van fitnessoefeningen.

Dit geldt ook bij nekklachten of RSI klachten.

Trainingsvormen
Bij trainingsvormen worden een aantal sporten beschreven. Bij elke sport wordt aangegeven welke spiergroepen dominant aanwezig zijn.
Voor meer informatie bekijk de verschillende sporten op Trainingsvormen.

Wil je een trainingsprogramma met jouw favoriete trainingsvorm waarmee je effectief je doelstellingen kan bereiken? Kijk dan bij onze persoonlijke trainingsprogramma’s of neem contact op.