Hardlopen

Hardlopen

Hardlopen is een sport die door veel mensen wordt uitgeoefend. Een snelle en eenvoudige manier om aan je conditie te werken. Heerlijk in de buitenlucht je hoofd leeg maken. Echter hardlopen is een zeer belastende sport voor het lichaam. De spieren, pezen en gewrichten in het lichaam krijgen flinke klappen te verduren. Bij elke stap moet 1 been het gehele lichaamsgewicht opvangen die met een bepaalde snelheid op de grond komt.

Het is voor te stellen dat de enkel, knie, heupen, bekken en onderrug veel te verduren krijgen op het moment dat die het lichaamsgewicht op moeten vangen.

De vraag is dus of hardlopen nu wel zo goed is voor de gezondheid en hoe je jezelf kunt wapenen tegen deze blessures.

Waarom hardlopen en wat zijn de voordelen en nadelen?

Lees verder

Waarom hardlopen?

Veel sporters lopen hard omdat;

Hardlopen heeft een aantal voordelen en nadelen waarom niet altijd die doelstellingen worden behaald.

Voordelen van hardlopen

Een aantal voordelen van hardlopen

  • Verbetering van uithoudingsvermogen
  • Verbetering van de gezondheid
  • Goed voor de ontspanning

Nadelen van hardlopen

Het grote nadeel van hardlopen is dat niet elk lichaam niet gemaakt is voor de belasting van het hardlopen, kans op blessures is zeer groot:

  • Enkelklachten
  • knieklachten
  • Heupklachten
  • Rugklachten
  • Spierblessures
  • Achillespees blessures

 

Op het moment dat de spierkracht en spiercoördinatie in het lichaam niet goed ontwikkeld is, is de kans op blessures zeer groot. Hierdoor worden de doelstellingen op het verbeteren van de gezondheid of de conditie dus ook niet gehaald.





Wat wordt er verbeterd door hardlopen?

Hardlopen zorgt voor veel aanpassingen in het lichaam. Zowel op fysiek gebied als op mentaal gebied is hardlopen een goede sport. Hardlopen zorgt voor een beter uithoudingsvermogen en een ontspannend gevoel. Op het moment dat het lichaam goed ontwikkeld is en er geen blessures optreden, is hardlopen een zeer goede bezigheid.

De volgende punten worden versterkt door hardlopen:

  • Het uithoudingsvermogen
  • De gezondheid
  • Sterkere hartspier
  • Verbranding van vetten

Belangrijke spiergroepen

Bij hardlopen is het belangrijk dat het lichaam de belasting van het hardlopen aankan. Dit betekent dat het lichaam goed ontwikkeld moeten zijn, om de klappen van het lichaamsgewicht op te kunnen vangen. In het hardlopen zijn een aantal spieren die zeer belangrijk zijn;

  • Beenspieren
  • Buikspieren
  • Stabiliteit

Daarnaast is het belangrijk dat het bovenlichaam, borstspieren en rugspieren redelijk tot goed ontwikkeld zijn, om een goede stabiliteit te hebben tijden het hardlopen. Het bovenlichaam blijft dan makkelijker rechtop, hetgeen belangrijk is voor de aansturing van de loopbeweging.

Meerwaarde fitnessoefeningen

Tijdens hardlopen moeten voornamelijk de beenspieren en stabiliteit goed ontwikkeld zijn. Goed ontwikkelde beenspieren zorgen ervoor dat je

  • de spieren minder snel vermoeid zijn, dus het langer volhouden
  • de gewrichten minder zwaar belast worden, dus minder snel klachten
  • de looptechniek verbetert
  • sneller wordt

Een goede stabiliteit is belangrijk tijdens het hardlopen, omdat de stabiliteit

  • de loopbeweging aanstuurt
  • de onderrug beter beschermt
  • voor minder draaiingen in het lichaam zorgt.

Dit voorkomt blessures en zorgt dat je beter gaat hardlopen. De vreugde van het hardlopen gaat omhoog en de doelstellingen om conditie te verbeteren en gezondheid te verbeteren worden makkelijker bereikt.

Wat zijn de verwachtingen bij hardlopen?

In dit tabblad wordt aangegeven welke doelstellingen bereikt worden en in welke mate dit gebeurt door hardlopen.

DoelstellingWelke mate te behalen
DirecteHardloop prestatie verbeterenZeer grote mate
Indirecte Gezondheid verbeterenGrote mate
Conditie verbeterenGrote mate
VetverbrandingGrote mate

Fitness oefeningen voor hardlopen en andere doelstellingen

Fitnessoefeningen zijn zeer geschikt om de directe en indirecte doelstellingen te behalen. In onderstaande tabel staan de fitnessoefeningen die, in combinatie met hardlopen, zorgen dat je de doelstellingen zo goed mogelijk behaald.

DoelstellingOndersteunende oefeningen
DirecteHardloopprestatie verbeterenSquat
Plankhouding op bal
Lunges
Sit up
Indirecte Conditie verbeterenFly back
Crunches
Bankdrukken
Gezondheid verbeterenLow row dumbell
Crunches
Bankdrukken
Spierkracht verbeterenLow row dumbell
Crunches
Bankdrukken

Wat zijn de risicofactoren bij hardlopen?

Op het moment dat het lichaam de volgende klachten heeft is het niet verstandig om alleen te hardlopen zonder extra fitnesstraining om de spieren sterker te maken:

  • Achillespees klachten
  • Onderrugklachten
  • Knieklachten
  • Vast zitten van bekken
  • Blokkades in de ruggenwervel