Voetbal

Voetbal

Voetbal is volkssport nummer 1 in Nederland. Een sport die zowel voor de conditie als voor de sociale contacten zeer goed is. Echter de sport is in de loop der tijd veranderd. Er wordt steeds meer gevraagd van het lichaam, het spel is sneller en fysieker geworden. Dit heeft helaas geresulteerd in meer blessures.

De vraag is of voetbal nu wel zo goed is voor de gezondheid en hoe je jezelf kunt wapenen tegen deze blessures.

Waarom voetballen en wat zijn de voordelen en nadelen?

Lees verder

Waarom voetbal?

Veel sporters spelen voetbal omdat;

Voetbal heeft een aantal voordelen en nadelen waarom niet altijd die doelstellingen worden behaald.

Voordelen van voetbal

Een aantal voordelen van voetbal

  • Sociale contacten
  • Leuk om te spelen
  • Conditie verbeteren

Nadelen van voetbal

Het grote nadeel van voetbal is dat het lichaam niet gemaakt is voor de belasting van het

  • Springen
  • Schieten
  • Sprinten
  • Duelkracht

 

Dit geeft een grote kans op blessures waardoor de doelstellingen op het verbeteren van de gezondheid of de conditie verloren gaat.





Wat wordt er verbeterd door voetbal?

Voetballen zorgt ervoor dat het lichaam zich aanpast. Voetbal is een goede sport om de algehele conditie te verbeteren, op het moment dat er geen blessures optreden. Het lichaam moet dus klaar zijn om voetbal aan te kunnen, de spieren moeten sterk genoeg zijn om te kunnen schieten, draaien en springen.

Onder andere de volgende punten worden versterkt door voetbal:

  • Spierkracht in de benen
  • Het uithoudingsvermogen

Belangrijke spiergroepen

Bij voetbal is het belangrijk het lichaam de belasting van het voetballen aankan. Dit betekent dat de spieren goed ontwikkeld moeten zijn. In het voetbal zijn een aantal spieren die zeer belangrijk zijn;

  • Beenspieren
  • Buikspieren
  • Stabiliteit

Daarnaast is het belangrijk dat het bovenlichaam, borstspieren en rugspieren redelijk tot goed ontwikkeld zijn, om goed duels aan te gaan.

Meerwaarde fitnessoefeningen

Tijdens voetbal moeten voornamelijk de beenspieren en stabiliteitspieren goed ontwikkeld zijn. Goed ontwikkelde beenspieren zorgen ervoor dat je

  • sneller wordt.
  • hoger springt.
  • harder schiet.
  • wedstrijdconditie verbetert.

De stabiliteitsspieren zorgen ervoor dat er een goede balans is in het lichaam op het moment dat je

  • schiet
  • sprint
  • springt

Dit voorkomt blessures en zorgt dat je beter gaat voetballen. De spelvreugde gaat omhoog en de doelstellingen om conditie te verbeteren en gezondheid te verbeteren worden bereikt.

Wat zijn de verwachtingen bij voetballen?

In dit tabblad wordt aangegeven welke doelstellingen bereikt worden en in welke mate dit gebeurt door voetbal.

DoelstellingWelke mate te behalen
DirecteVoetbal prestatie verbeterenZeer grote mate
Indirecte Gezondheid verbeterenGrote mate
Conditie verbeterenGrote mate
Spierkracht verbeterenGemiddeld

Fitness oefeningen voor voetbal en andere doelstellingen

Fitnessoefeningen zijn zeer geschikt om de directe en indirecte doelstellingen te behalen. In onderstaande tabel staan de fitnessoefeningen die, in combinatie met voetbal, zorgen dat je de doelstellingen zo goed mogelijk behaald.

DoelstellingOndersteunende oefeningen
DirecteVoetbal prestatie verbeterenSquat
Crunches
Plankhouding
Indirecte Conditie verbeterenFly back
Crunches
Bankdrukken
Gezondheid verbeterenLow row dumbell
Crunches
Bankdrukken
Spierkracht verbeterenLow row dumbell
Crunches
Bankdrukken

Wat zijn de risicofactoren bij voetballen?

Op het moment dat het lichaam de volgende klachten heeft is het niet verstandig om alleen te voetballen zonder extra fitnesstraining om de spieren sterker te maken:

  • Onderrugklachten
  • Knieklachten
  • Vast zitten van bekken
  • Blokkades in de ruggenwervel